Teluk Gadung..dulu, kini...dan....

|

Hari cuti sebegini (Maulidur rasul), selalunya aku bermalasan di rumah...biarlah tinggi mentari diluar...tapi aku masih bermalasan. Tapi hari ini lain, pagi-pagi lagi aku sudah bersiap...tak lain kerana telah aku berjanji untuk ke rumah Tn. Hj. Kadir untuk membayar sewa rumahku...sengaja ku segerakan   kerana sewa bulan lepas masih bertunggak...biarpun ada bonus setengah bulan, banyak pula belanja yang nak tak nak perlu dilunas...cukai jalan la...insurans la...hmm..Selesai menyerahkan wang sewaan, aku langsung ke Kopitiam Dungun...perut ini perlu diisi..Alhamdulillah...kenyang...

Menjadi kebiasaan aku apabila balik ke rumah..pasti aku melalui jalan pantai...entahla menjadi tabiat aku suka melihat pantai dan ombak...biarpun hakikatnya ada jalan yang lebih singkat dan cepat...alang-alang aku melayan jiwa sambil memandu...aku langsung sahaja ke Teluk Gadung. Cuaca yang cukup baik..panas tak panas...mendung tak mendung...redup tapi cerah..

Teluk Gadung...nama tak asing bagi sekalian rakyat Dungun...malah bagi siswa UiTM..nama ini cukup sinonim..kerana kampus UiTM Dungun betul-betul terletak di teluk ini. Lanskap Teluk Gadung agak istimewa....ada teluk, ade tasik dan ade bukit yang menatari potrait alam ini...

Tapi...bak kate pepatah...sekali air bah sekali pantai berubah, begitulah nasib Teluk Gadung...wajahnya tak seindah dulu....kalau 10 tahun dahulu, ade tasik yang airnya tenang, ditengahnya ada pondok wakaf yang dihubungi oleh titian...kini semua itu telah tiada..

Aku masih ingat, pengunjung bole sahaja mendaki bukit sebelah tasik itu dengan tangga kayu yang disediakan...gah papan tanda Hutan Lipur Tanjung Gadung dikala itu. Sedar tak sedar semua itu juga jadi kenangan...

Malah, tasik juga sudah kering kerana benteng pasir yang memisahkan pandai dan tasik telah runtuh..menyebabkan air tasik keluar ke laut...kini tasik hanya kelihatan seperti tasik sekiranya air pasang...apabila air surut,....dasar tasik jelas kelihatan...


Tasik ini kekeringan air

Pantai Teluk Gadung


Trek Jogging juga tersedia 

sudah menjadi budaya orang kita..sampah ditinggalkan begitu sahaja..


sampah yang dibuang tak kene pada tempatnya

tong sampah tersedia..tapi buang sampah merata jadi amalan


Nah...kalau satu tak cukup...

0 comments:

Post a Comment

Pengikut Tersohor

Search This Blog

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!