26 Bulan Bergigi Besi

|


ini bukan aku hahahaha
Salam...wah...berabuk siot blog aku ...hahaha...nampaknya kesibukan ditambah kemalasan menguasai hidup aku. Post kali ini adalah pasal tamatnye rawatan aktif Ortodontik aku...pada 20.12.2012 yang lepas selepas 26 bulan aku "bergigi besi"...akhirnya hari itu...aku bebas!!!

26 bulan bersama braces atau pendakap gigi banyak kisah manis dan pahit...3 bulan pertama adalah waktu paling genting...menanggung sakit siang malam...gusi bengkang di tambah Ulser mulut di sana sini...itu satu reaksi normal apabila ada bendasing dalam mulut korang. Alhamdulillah, lepas itu semuanya menjadi biasa...bak kata pepatah.."alah bisa tegal biasa".

Selama 26 bulan, menu makanan perlu dijaga...tidak bole makan kekacang...kerepek...ini semua menyebabkan braces korang akan rosak...dan bile rosak..ia satu masalah yg serius lebih-lebih lagi bile arc wire tercabut dan menusuk dinding pipi...

Setiap bulan pastikan korang kene jumpe dentist untuk tukar ligamen atau getah pada braces korang. Sebagai seseorang yang menjalani rawatan orthodontic, komitmen sangat la tinggi.

26 bulan bersama, bila ditanggalkan aku berasa aneh...kalau dulu senyumku bertatah besi..kini hanya gigi yang polos. Tapi..episod ini belum berakhir.. selepas braces dicabut..Retainer pulak yang mengambil alih tugas untuk memastikan gigi aku tidak "relapse". selapas seminggu, retainer aku yang ditempa khas mengikut mulut aku telah siap...Doktor memasangnya..agak ketat..tapi doktor kate it's ok.

Tapi, aku rase retainer gigi bawah aku sangat ketat...sampai gusi aku luka...aduh....oh ya...retainer ini perlu dipakai selama-lamanya....

0 comments:

Post a Comment

Pengikut Tersohor

Search This Blog

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!