Pasar Basah Mukah

|
Bandar Mukah terbahagi kepada dua, pekan lama dan bandar baharu yang ternyata lebih tersusun. Di bandar baharu itu jugak lah berdiri beberapa landmark tanda kemegahan Bandar Mukah seperti Menara Pehin Sri Setia Raja dan Bangunan Baru Pentadbiran Kerajaan. Kisah bangunan-bangunan ini akan aku kisahkan dalam post yang lain. Hari ini aku nak bercherita akan hal pasar basah Mukah yang aku kira agak meriah dan menyeronokan untuk didatangi.

Terletak di kuala Batang Mukah, pastinya disitu jugak lah terletak jeti nelayan untuk menaikkan hasil mahsul lautan yang terbentang luas. Dikala pagi suasana disini begitu sibuk dengan gelagat manusia samaada yang berjual mahupun pembeli yang asyik dalam tawar - menawar membeli keperluan. Oh ye, sekiranya anda masih bujang..mungkin disini bukan tempat korang sebab orang bujang jarang ke pasar.. tapi bagi yang dah berkeluarga...pasar adalah kemestian bagi para isteri mencari keperluan dapur untuk seisi keluarga.

Aku fikir, pasar Mukah sangat menarik...malah isteriku pun begitu tertarik dengan harga dan hasil laut yang murah dan segar!! jika mahu dibanding dengan tempat kami menetap sebelum ini... harga yg ditawar jauh lebih murah.... sampai sukar diterima akal. Tapi.... jangan terlalu gembira! kerana kalau ade yang murah pasti ade yang mahal.. disini rata-rata bawang dan belacan dijual agak mahal, mujurlah sayuran hijau masih membuatkan si isteri tersenyum..


Dihujung pasar ini pula ade beberapa gerai yang berjualan kueh-kueh dan goreng pisang. Paling menarik perhatian aku adalah gerai yang menjual kueh "penyaram", sebenarnya kueh ini ada di semenanjung... cuma namanya lain..iaitu Cucur Jawa..kalau di Kelantan dipanggil kueh topi dan berwarna puteh kerana mengunakan gula pasir.. disini..orang tempatan mengunakan Gula Nipah atau lebih dikenali sebagai gula apong. Rasa enak gula apong inilah yang menjadi kegilaan aku lantaran rasanya yang hampir seperti gula kabung di Pahang.  

Jeti Kuala Mukah

Kek Lapis Sarawak pun Adooo..

semua ade ye

kalau dekat raya, ketupat nipah ade dijual

meriah!!

murah-murah setompok

beli kueh penyaram yang hangat dari kuali..Nang antap!!!
Ikan aye pun ade kat sini..

Mukah: Tanggapan Awalku

|


Mukah adalah salah satu residen/daerah di Sarawak, disinilah asalnya ketua menteri sarawak, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud...beliau berketurunan Melanau..satu bangsa bumiputra yang banyak di Mukah ini. Kebanyakan orang Melanau beragama Islam, tetapi ade juga yang beragama lain. Melanau Muslim ini tak jauh beza dari orang Melayu, mereka berbaju melayu dan bersongkok lengkap bersamping songket ketika berhari raya. 

5 tahun dahulu, jalan-jalan raya di Mukah tidak secantik sekarang... jalan batu adalah biasa dahulu..apabila musim hujan...dikatakan jalan-jalan ini bertambah teruk kerana lumpur. Tapi itu semua sudah berakhir, ternyata pembangunan tetap melanda Mukah. Syukur... aku sebagai generasi terbaharu berhijrah disini, dapat merasakan bertapa susah dan perihnya perintis-perintis di Politeknik Mukah ini..

Bandar Mukah agak kecil tetapi terancang, pekan lamanya tetap jadi tumpuan orang ramai kerana disitulah terletak pasar basah yang menawarkan hasil laut yang begitu pelbagai...malah harganya begitu murah berbanding Semenanjung... bagi mereka yang gila makanan laut..pasti rambang mata.. bagi aku..yang tidak minat/makan ikan.... sekadar melihat-lihat hasil tangkapan yang pelbagai jenis...


Disini jugalah korang bole melihat orang berjual pelbagai macam makanan asli disini...ulat mulong begitu popular..dijual segar masih hidup... begitu juga sagu dan lemantak..murah-murah!!!


okla, nanti aku update lagi ... termasuk pengalaman berhari raya di Mukah...hehehe...  sebelum tue..korang tengok la beberapa gambar yang aku snap pakai S4 aku yang bengong itu...

Sejurus sebelum mendarat di Airport Sibu, di Mukah hanya Twin Otter je bole landing...737...maapla ye

sayuran, labu, daun nipah dan lemantak banyak dijual dipasar Mukah

Ulat Mulong/ Sagu... makanan kegemaran bg yg bukan muslim

ikan bilis... nampak segar
Udang Kara... ada yang lebih murah

2003-2013 kenangan-kenangan terindah di Dungun, Terengganu

|
Satu dekad.... bagai sekelip mata, tetapi itu la hakikatnya. Aku rasa tidak puas tinggal disini...dan meninggalkannya amat berat sekali rasa hati ini. Sepuluh tahun bukan singkat, hampir 1/3 umur aku sendiri. Apa yang pasti terlalu banyak asam garam kehidupan yang aku lalui selama di Dungun. Kini, kerana tugas dan amanah aku berhijrah ..kali ini jauh... aku terbang ke Sarawak.. negeri kenyalang. Kenangan-kenangan bersama rakan-rakan sekerja, pelajar-pelajar, rakan-rakan Gen2 Club Terengganu dan juga rakan photographer tidak akan hilang dihati... sebait pantun dari aku buat semua kenalan dan sahabat handai:

Tuailah padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan
Intailah kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan...


Bersama team D'crew bagi menjayakan kursus fotografi

kenangan bersnokel di pulau perhentian

bersama rakan-rakan dalam perjalanan ke Pulau Perhentian

Kenangan bersama rakan-rakan sekerja semasa majlis perpisahan KJ

kenangan bersama ahli kelab G2CT di Tasik Puteri

berBBQ bersama rakan-rakan G2CT

Semoga kelab ini terus maju jaya

kenangan semasa konvokesyen PSMZA

Kenangan bersama pelajar-pelajar semasa program Cabaran Explore Race 2012


Pengikut Tersohor

Search This Blog