Outing bersama rakan ke Pulau Sekati, Kuala Terengganu

|
Sebermulanya cuti semester para pelajar Politeknik, aku memasang niat untuk rajin ber"outing" menangkap gambar. Maka pada 14 Disember 2012 yang telah pun lama berlalu...aku ngan kengkawan merencana untuk outing ke Pulau Sekati, Kuala Terengganu.

Walaupun aku telah hampir sedekad bermastautin di bumi Terengganu ini, tidak pun barang sekali aku mengetahui akan tempat ini malah menjejakinya pun belum jua pernah. Hati berasa gembira kerana lama tidak berouting ...hahahaha
Selamat datang!!

Pulau Sekati ini terletak berhampiran Losong ..ya berhampiran Museum Terengganu itu la...juga bersebelahan dengan Pulau Wan Man...ya Taman Tamadun Islam itu lah jua dipanggil akan sekalian orang. Masyarakat di pulau ini adalah masyarakat perkampungan tradisional...tiada kereta mahupun lori boleh bergerak disini melainkan motosikal sahaja...

Tapi....Tampaknya Pulau Sekati sedang dilanda pembangunan...titi baharu sedang dibina...sungai di tambak...landskap alam berubah jua gara asa manusia. Rumah- rumah kayu...buruk terbiar...sayang rumah tradisi Melayu dimakan usia....esok lusa anak cucu hanya tau banglo dan kondo...sedikit  terkilan dihati aku.....

titi baharu

Barangkali ini jambatan baharu 

Pulau ini masih hijau


kolek yang sudah usang terbiar

atap rumah kayu..lengkap bermahkota

Kiev milik Nazrien

Pie dengan Kowa

Nazrien pulang..barangkali subjek  kurang kali ini

Nazrien

Analog masih wujud..

0 comments:

Post a Comment

Pengikut Tersohor

Search This Blog

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!