Pasar Sabtu Oya

|
Sebermulanya aku dan isteri berkhidmat di Mukah ini, ramai jugak yang bercerita akan sebuah pasar pagi di satu pekan kecil ...iaitu Pekan Oya. Terletak kira-kira 25 km dari Politeknik Mukah, Oya merupakan satu daerah kecil dalam Bahagian Mukah.

Akhirnya pada tanggal 21 September 2013 yang lepas kami merencana untuk berkunjung ke Pasar Sabtu Oya yang menjadi buah bualan ramai staf PMU. Ternyata perjalanan ke Oya begitu tenang sekali, mungkin hawa dingin pagi dan suasana kiri kanan jalan yang menghijau dengan tumbuhan Nipah dan Rumbia. Sesekali melintasi rumah-rumah kampung serta kebun-kebun pisang juga satu pemandangan yang menyenangkan mata.

Pada awalnya kami agak tertanya-tanya dimanakan terletaknya pasar pagi itu...mata liar melihat mana-mana papan tanda yang boleh dibuat panduan...tapi malang...tiada padan tanda melainkan papan tanda ke Dalat, Daro atau Igan. Mujurlah Pekan Oya tidaklah sebesar mana..kami akhirnya berjaya sampai ke tapak Pasar Sabtu Oya yang berhampiran dengan sebuah bualatan yang aku kira amat besar... Pn. Farah cukup gembira...maklumlah isteriku ini sememangnya kaki pasar...
Umai pun ade...

Pasar ini tidak lah sebesar mana, tetapi tetap menarik

hehehe..Pakcik Koboi

Hasil Laut juga ada..

Nenas Sarawak, Terbaik!!

Jeti kecil 

Sayuran

Cucur udang..agak unik cara masaknye

kacang kuda?

Terendak, ikon utama dalam budaya Sarawak

Suasana Pasar Sabtu Oya
 akhirnya, apa yang tak disangka- sangka telah kami temukan...kerepok lekor yang digotel dan di masak terus!! sedap... mengungkap kemabli nostagia kerepok lekor Terengganu... setiap kali datang ke pasar ini..pasti tak lupa beli keropok lekor akak ini, malu-malu plak akak tue bila aku ingin merakamkan gambar beliau...
Hmmm... Sedap!

Malu-malu akak tue ...

Digotel dan terus digoreng, Terbaik!!

Family trip ke Bintulu Part 2 : Pasar Tamu Bintulu

|
Kalau ke Bintulu silakan lah ke Pasar Tamu Bintulu, begitu menyeronokan berjalan-jalan di pasr ini sambil melihat - lihat hasil jualan yang rata-rata adalah sayuran dan makanan. Kueh -mueh juga ada di jual disini
senibina bumbung ala terendak

wanita tempatan beniaga

air nyiur pun ade

macam-macam ade

pelbagai jenis dan gred ikan bilis

Belacan!!!

suasana dalam pasar tamu

ketupat kecil ini hanya untuk acara keagamaan

lagi wanita temapatan berniaga

kueh mueh 

Tebaloi Mukah pun ado...

hasil tempatan seperti sagu dan belacan

ulat mulong!!

Family trip ke Bintulu Part 1: Pantai Tanjung Batu dan Taman Tumbina

|
Pada bulan September yang lepas, kami telah meluaskan langkah menjelajah negeri Sarawak ke bandar Bintulu. Bintulu adalah bandar kedua terdekat dengan Mukah selepas Sibu, cuma Bintulu menghala ke utara Sarawak manakala Sibu berada di selatan Mukah. sebagai sebuah bandar yang terkenal dengan industri "oil and gas", Bintulu berkembang pesat dengan pembinaan bandar-bandar satelit sekitar Bintulu. Trip kali ini kami berkonvoi dengan 2 lagi famili staf JKM dan merancang untuk berBBQ di pantai peranginan terkenal Bintulu, Pantai Tanjung Batu. 
Walaupun pada awalnya sedikit masalah teknikal berlaku kerana kami gagal mendapatkan tempat penginapanan untuk 3 keluarga gara - gara kurang perancangan awal dan kebetulan pula Bintulu sedang meraikan Pesta Tanglung...semua hotel penuh..akhirnya terpaksalah kami semua menyewa bilik di Motel murah berhampiran Tugu Bintulu. Acara BBQ juga terpaksa ditunda ke esokan harinya.

Alhamdulillah, BBQ tetap berjaya malah rakan-rakan lain yang tinggal di Bintulu juga turut serta.. agak meriah dan seronok kerana sebagai orang baru inilah masa untuk ice breaking dan berkenal mesra dengan meraka. 


Kami juga berkunjung ke Taman Tumbuhan dan Binatang...singkatannya Taman Tumbina Bintulu... sebuah taman kecil yang mempunyai banyak haiwan-haiwan umapama mini Zoo. pada sebelah malam kami juga mengunjungi tapak pesta Tanglung. sekadar melihat-lihat gerai jualan dan konsert. Seterusnya tak lengkap kalau tak berjalan ke Shopping Mall! Bintulu mempunyai beberapa Mall yang sederhanda besar dan kami memilih untuk membeli belah di Park CityMall Bintulu.

Taman Rama-Rama

Ahli Rombongan Che Kiah

BBQ!!!

Tanjung Batu

Tugu Bintulu

Kedai Rakyat 1 Malaysia kini dibuka di Mukah, Sarawak.

|
Kalau dulu kalau ingin membeli barang-barang dapur, maka perlulah kami pergi ke Bandar Mukah untuk membeli belah di pasaraya yang ada disana seperto Glory atau Ngiukee. Tapi semenjak kedai 1 Malaysia dibuka, tak perlu lagi kami drive ke bandar, ini dah menjimatkan separuh perjalanan dan yang lebih menguntungkan harga barangan di kedai 1 Malaysia lebih murah jika berbanding dengan kedai-kedai runcit dan pasaraya sekitar Mukah...tapi jenama 1 Malaysia lah...

Terus terang aku dan isteri tiada masalah mengunakan barangan jenama 1 Malaysia, rasa dan kualitinya masih baik walaupun bukan sebaik jenama - jenama tersohor. Jika dari Politeknik Mukah, KR1M ini hanya dalam 5 minit perjalanan..depan sedikit dari Petronas. Baragan yang selalu kami beli adalah seperti Tepung Gandum 1M, Susu pekat 1M, Sardin 1M, bijiran sarapan 1M, pencuci pinggan 1M dan banyak lagi la...


Tak dinafikan, pembukaan KR1M ini banyak memberi kemudahan kepada aku dan isteri untuk membeli belah kerana ia adalah kedai keperluan terlengkap yang paling terdekat dengan PMU.

KR1M Mukah

Pasar Basah Mukah

|
Bandar Mukah terbahagi kepada dua, pekan lama dan bandar baharu yang ternyata lebih tersusun. Di bandar baharu itu jugak lah berdiri beberapa landmark tanda kemegahan Bandar Mukah seperti Menara Pehin Sri Setia Raja dan Bangunan Baru Pentadbiran Kerajaan. Kisah bangunan-bangunan ini akan aku kisahkan dalam post yang lain. Hari ini aku nak bercherita akan hal pasar basah Mukah yang aku kira agak meriah dan menyeronokan untuk didatangi.

Terletak di kuala Batang Mukah, pastinya disitu jugak lah terletak jeti nelayan untuk menaikkan hasil mahsul lautan yang terbentang luas. Dikala pagi suasana disini begitu sibuk dengan gelagat manusia samaada yang berjual mahupun pembeli yang asyik dalam tawar - menawar membeli keperluan. Oh ye, sekiranya anda masih bujang..mungkin disini bukan tempat korang sebab orang bujang jarang ke pasar.. tapi bagi yang dah berkeluarga...pasar adalah kemestian bagi para isteri mencari keperluan dapur untuk seisi keluarga.

Aku fikir, pasar Mukah sangat menarik...malah isteriku pun begitu tertarik dengan harga dan hasil laut yang murah dan segar!! jika mahu dibanding dengan tempat kami menetap sebelum ini... harga yg ditawar jauh lebih murah.... sampai sukar diterima akal. Tapi.... jangan terlalu gembira! kerana kalau ade yang murah pasti ade yang mahal.. disini rata-rata bawang dan belacan dijual agak mahal, mujurlah sayuran hijau masih membuatkan si isteri tersenyum..


Dihujung pasar ini pula ade beberapa gerai yang berjualan kueh-kueh dan goreng pisang. Paling menarik perhatian aku adalah gerai yang menjual kueh "penyaram", sebenarnya kueh ini ada di semenanjung... cuma namanya lain..iaitu Cucur Jawa..kalau di Kelantan dipanggil kueh topi dan berwarna puteh kerana mengunakan gula pasir.. disini..orang tempatan mengunakan Gula Nipah atau lebih dikenali sebagai gula apong. Rasa enak gula apong inilah yang menjadi kegilaan aku lantaran rasanya yang hampir seperti gula kabung di Pahang.  

Jeti Kuala Mukah

Kek Lapis Sarawak pun Adooo..

semua ade ye

kalau dekat raya, ketupat nipah ade dijual

meriah!!

murah-murah setompok

beli kueh penyaram yang hangat dari kuali..Nang antap!!!
Ikan aye pun ade kat sini..

Mukah: Tanggapan Awalku

|


Mukah adalah salah satu residen/daerah di Sarawak, disinilah asalnya ketua menteri sarawak, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud...beliau berketurunan Melanau..satu bangsa bumiputra yang banyak di Mukah ini. Kebanyakan orang Melanau beragama Islam, tetapi ade juga yang beragama lain. Melanau Muslim ini tak jauh beza dari orang Melayu, mereka berbaju melayu dan bersongkok lengkap bersamping songket ketika berhari raya. 

5 tahun dahulu, jalan-jalan raya di Mukah tidak secantik sekarang... jalan batu adalah biasa dahulu..apabila musim hujan...dikatakan jalan-jalan ini bertambah teruk kerana lumpur. Tapi itu semua sudah berakhir, ternyata pembangunan tetap melanda Mukah. Syukur... aku sebagai generasi terbaharu berhijrah disini, dapat merasakan bertapa susah dan perihnya perintis-perintis di Politeknik Mukah ini..

Bandar Mukah agak kecil tetapi terancang, pekan lamanya tetap jadi tumpuan orang ramai kerana disitulah terletak pasar basah yang menawarkan hasil laut yang begitu pelbagai...malah harganya begitu murah berbanding Semenanjung... bagi mereka yang gila makanan laut..pasti rambang mata.. bagi aku..yang tidak minat/makan ikan.... sekadar melihat-lihat hasil tangkapan yang pelbagai jenis...


Disini jugalah korang bole melihat orang berjual pelbagai macam makanan asli disini...ulat mulong begitu popular..dijual segar masih hidup... begitu juga sagu dan lemantak..murah-murah!!!


okla, nanti aku update lagi ... termasuk pengalaman berhari raya di Mukah...hehehe...  sebelum tue..korang tengok la beberapa gambar yang aku snap pakai S4 aku yang bengong itu...

Sejurus sebelum mendarat di Airport Sibu, di Mukah hanya Twin Otter je bole landing...737...maapla ye

sayuran, labu, daun nipah dan lemantak banyak dijual dipasar Mukah

Ulat Mulong/ Sagu... makanan kegemaran bg yg bukan muslim

ikan bilis... nampak segar
Udang Kara... ada yang lebih murah

2003-2013 kenangan-kenangan terindah di Dungun, Terengganu

|
Satu dekad.... bagai sekelip mata, tetapi itu la hakikatnya. Aku rasa tidak puas tinggal disini...dan meninggalkannya amat berat sekali rasa hati ini. Sepuluh tahun bukan singkat, hampir 1/3 umur aku sendiri. Apa yang pasti terlalu banyak asam garam kehidupan yang aku lalui selama di Dungun. Kini, kerana tugas dan amanah aku berhijrah ..kali ini jauh... aku terbang ke Sarawak.. negeri kenyalang. Kenangan-kenangan bersama rakan-rakan sekerja, pelajar-pelajar, rakan-rakan Gen2 Club Terengganu dan juga rakan photographer tidak akan hilang dihati... sebait pantun dari aku buat semua kenalan dan sahabat handai:

Tuailah padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan
Intailah kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan...


Bersama team D'crew bagi menjayakan kursus fotografi

kenangan bersnokel di pulau perhentian

bersama rakan-rakan dalam perjalanan ke Pulau Perhentian

Kenangan bersama rakan-rakan sekerja semasa majlis perpisahan KJ

kenangan bersama ahli kelab G2CT di Tasik Puteri

berBBQ bersama rakan-rakan G2CT

Semoga kelab ini terus maju jaya

kenangan semasa konvokesyen PSMZA

Kenangan bersama pelajar-pelajar semasa program Cabaran Explore Race 2012


Pengikut Tersohor

Search This Blog