Samsung Galaxy Nexus (aka Nexus Prime), yang aku suke dan tidak

|
Samsung Galaxy Nexus

Salam Aidilfitri dari aku untuk semua, hehe...maap la ye tidak ade entri khas untuk aidilfitri tahun nie. Post hari ini adalah pasal gajet baharu aku, telepon mudah alih Samsung Galaxy Nexus yang dibuat oleh Samsung khas untuk Google. Dah lebih kurang 2 minggu aku mengunakan telepon ini sebagai alat komunikasi utama aku. Galaxy Nexus ini jugak mengantikan SE Xperia X10 aku yang lama. Oleh itu, hari ini aku nak berkongsi kelebihan dan kekurangan telepon ini dari konteks mata penguna...aku lah tue,

yang aku suke:

  • rekabentuk yang minimalist, smart dan simple.
  • resolusi paparan skrin yang sangat jelas dan terang (sharp and vivid).
  • skrin yang besar.
  • OS Android yang terbaharu iaitu ICS 4.0.4..(untuk luar negara dah pakai Jelly Bean 4.1).
  • Gorilla Glass , Maaf ye..Kaca terbaja (fortified glass) sebagai kaca skrin yang tahan calar..tapi aku pakai screen protector jugak..sehingga kini Samsung tidak menyatakan Jenama kaca ini...
  • ada Android Beam!!
yang aku tidak suke:

  • bile cas, tak ade sebarang penunjuk LED yang menyala (hmmm...aneh?).
  • tidak ade File Manager / My Files....kene pakai third party application....
  • antara muka yang biase2 je..tak macam Galaxy SIII yang pakai Touchwiz (aku suke antaramuka SIII).
  • kat notification tray, takde " power control"...just ade ikon "setting".
  • sesetengah Live Wallpaper tidak sesuai...(mungkin akan di update)

Bagi korang yang nak tau spefikasi Galaxy Nexus..ini lah dia:

SCREEN
  • 4.65" HD (1280 x 720) Super AMOLED
  • Contour Display (curved glass)
SIZE
  • 67.94 X 135.5 X 9.47mm (LTE)
  • 67.94 X 135.5 X 8.94mm (HSPA+)
WEIGHT
  • 145.5 g (LTE)
  • 135 g (HSPA+)
DATA
  • WiFi
  • Bluetooth
  • MEMORY
    • Storage: 32GB (LTE), 16GB (HSPA+)
    • Memory: 1GB RAM
    CAMERA
    • 5MP continuous auto focus
    • 1.3MP Front
    • LED Flash
    • Zero shutter lag
    • Video recording in 1080p
    NETWORK
    • Option 1: CDMA/LTE
    • Option 2: HSPA+/3G/EDGE/GPRS
    USB

    • Micro USB
    FEATURES       
    • BATTERY: 1850mAh (LTE), 1750 mAh (HSPA+)
    • OS: Jelly Bean (Android 4.1)<--(International unlock version only, Malaysia still using the ICS 4.0.4)
    • CPU: 1.2 GHZ dual core processor
    • NOTIFICATION: three-color LED
    • MICS: 2 Mics
    • BUTTONLESS
    • NFC

     
    SENSORS
    • Accelerometer
    • Gyro
    • Compass
    • Proximity/Light
    Barometer

    0 comments:

    Post a Comment

    Pengikut Tersohor

    Search This Blog

    ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!