Proton Exora Bold: Koleksi Masalah-masalah yang Berpotensi Muncul

|
Salam Tuan-tuan semua, Alhamdulillah Exora Bold aku telah pun selamat diservis untuk kali kedua ..ini bermakna meter perbatuan dah menjangkau 6000 km. Post kali ni aku nak bincang sikit pasal masalah-masalah yang mungkin akan muncul pada pengguna Exora lantaran ramai pemilik Exora mengadu akan masalah yang sama.

1. Lampu ABS (Anti-Lock Braking System) menyala.
 Ramai yang mengalami masalah ini seawal 10000km usia kenderaan. Masalah mungkin disebabkan sensor ABS dimana-mana pacuan Exora kotor atau rosak. Penyelesaian..sila ke Sevice Center terdekat.

simbol amaran ABS mulfuncion


2. Lampu CVT menyala
CVT adalah tranmisi terbaharu digunakan oleh Proton pada model-model seperti Saga FLX, Exora Bold dan Preve. Lampu amaran CVT menyala mungkin disebabkan oleh minyak/bendalir transmisi sudah kehilangan kelikatannya atau over heating.. kemungkinan yang lain adalah sensor dalam mekanisme CVT rosak.

contoh simbol amaran CVT 


3. Brek Berbunyi nyaring
Ramai jugak mengadu yang rotor brek mudah bercalar dan menyebabkan bunyi apabila kita membrek kenderaan. Namun begitu apabila Exora menjangkau umur 12-14 bulan Brake Pad perlu ditukar baharu. Jika tidak ditukar bunyi nyaring ketika memberek akan bertambah kuat kerana pin/klip keselamatan pada pad tersebut telah pun menyentuh rotor.

Brake pad yang sudah haus (Pic: from member of lowyat exora forum)


4. Plastik Mudah patah
Sebenarnya hal ini adalah subjektif.. sekiranya tiada tekanan yang kuat atau pengendalian yang salah seperti memulas ke arah yang salah memang menyebabkan mana-mana bahagian plastik patah atau retak..

Tuil patah.. (pic: member of lowyat exora forum)
Retak (pic by Ahmad Rizaudin of EOCM FB)
5. Inlet Radiator ke Hos patah
Hmm, yang ni agak kritikal. sepatutnya plastik yang digunakan mesti jenis plastik thermoset yang berkualiti.. tapi nampaknya radiator buatan APM ni mudah rosak.. kalau ini terjadi..satu set radiator perlu ditukar..
Kes 3 (pic: Mr. Zaki Nawi EOCM FB)
(pic by: Mr. Zaki Nawi EOCM FB)

kes 1 (credit to mr Mohamad Roslee EOCM FB)
kes 2 (credit to Mr. Fendie EOCM FB)



UPDATE (10/09/2014)
lantaran isu radiator untuk engin CFE ini terlampau banyak yang patah, nampaknya pihak proton telah pun mengambil langkah menambah baik rekabentuk inlet tersebut dengan menukarkannya dengan jenis logam yang pastinya akan tahan patah.... namun begitu, hanya Exora Bold yang baru sahaja akan dilengkapi radiator baru... tetapi malangnya Proton tidak membuat sebarang Recalling untuk memperbaiki Exora2 yang sedang dijalan raya.. suatu yang menyedihkan untuk pengguna Exora macam aku.. (berikut adalah gambar dari group FB EOCM):










6. Lower arm bushing substandard/ retak


Bushing adalah getah yang digunakan untuk sebagai "vibrator isolator" dalam mekanisme mekanikal.. oleh itu fungsinya ialah menyerap dan menghalang getaran.. apabila Rubber bushing ini koyak atau retak... maka getaran tidak dapat diserap sepenuhnya dan menyebabkan bahagian yang sepatutnya terlindung dari getaran akan bergetar dan rosak.. contohnya bila lower arm rubber bushing ini rosak.. getaran akan sampai ke steering  rack dan korang akan dapat merasa gegaran pada stereng korang dan pemanduan akan melengguhkan tangan...

UPDATE (16/04/14)

7. Rear Axle problem

Exora mengunakan Torsion Beam Axle bagi sistem gantungan belakang. Setup nie kelebihan dia adalah tak perlu buat alignment/penjajaran tayar sebab dia dah tetap macam iswara dan Saga MKII jugak. Kalau Gen 2 dan Preve... depan belakang independent suspension ..kalau buat alignment..agak terkoyak poket..Pun begitu Torsion Beam ni boleh rosak ... dan kesannya tayar belakang Exora korang akan botak sebelah dalam atau istilah kedai "makan dalam". Kalau ini berlaku memang sah rear axle tue dah bermasalah dan perlu ditukar... kalau under warranty FOC.. kalau dah habis warranty..kosnya menjangkau RM1000...huhuhu

Tayar belakang makan dalam (pic: Mr. Abdul Razak SEC FB)

Update (9/11/2014)

8. Masalah bau petrol yang kuat setiap kali mengisi petrol. 

Masalah ini memang berleluasa dikalangan Exora Bold dan Exora Cps jugak. Setiap kali selepas mengisi petrol.. jangan buka aircond ... sila buka semua tingkap dan biarkan udara luar masuk selama 2-3 minit sebelum on aircond semula... masalah ini agak melecehkan kerana menganggu keselesaan penumpang/famili dalam Exora...

Update entry (15/04/2015): http://cyberlipas.blogspot.com/2015/04/proton-exora-bold-diy-sealing-gap-pada.html

9. Cermin depan/windscreen boleh retak dengan sendiri.

Ramai jugak pemilik-pemilik Exora mengadu cermin depan pecah dengan sendiri... exora yang terlibat masih muda umurnya.. salah satu sebab cermin boleh retak dengan sendiri adalah kesalahan fitting masa pemasangan windscreen tersebut. Cermin ini boleh mengembang apabila terkena haba.. jika ruang lega antara cermin dan frame kereta adalah kurang pada kadar yang patut... cermin akan retak kerana tekanan dalaman yang terhasil apabila cermin yang mengembang akan menekan frame kereta..

10. Stereng off centre dan berat ke kiri apabila dalam pemanduan.

Masalah stereng off centre memang biasa bagi kereta proton, kereta Gen-2 milik kami yang sudah berusia 8 tahun itu pun masih off centred sejak dari keluar kedai... Namun, pemanduannya sangat bagus dan sharp. berbeza dengan Exora.. sistem stereng exora seolah-olah ada masalah... bila dipandu anda pasti terasa seperti ditarik-tarik ke kiri ...semakin laju semakin ketara.. menyebabkan pemanduan pada kelajuan tinggi amat berbahaya dan terasa seolah-olah terapung-apung...

Update (27/12/2019)

11. Motor wiper cermin depan rosak.

Ramai pemilik-pemilik Exora mengalami masalah yang satu ini, wiper depan asik berhenti di tengah cermin atau berhenti dimana-mana sahaja. ada juga yang terus tidak bergerak. Masalah ini dikatakan berpunca dari wiper motor keluaran LUCAS, kompeni ini ada yang mengatakan berasal dari India, tetapi ada juga yang mengatakan ia adalah dari United kingdom. Harga baharu bagi motor ini dari Alatganti Tulen Proton adalah sekitar RM 300.00, manakali untuk pilihan jenama OEM boleh didapati dengan harga yang murah sekitar RM150.00 sahaja. Exora penulis sendiri telah pun rosak selepas 5 tahun pemilikan dan akan diganti hujung tahun ini sekali dengan major service yang wajib.

434 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 434   Newer›   Newest»
Unknown said...

Exora B saya 2 tahun dah macam2 masalah..Oil coolent hose pecah 2X ,ABS sensor fail,CVT lampu nyalah kereta hila power...semlm pulak radiator inter patah...dah msk COE. Ada pilihan cari yg lain kurang stress....

asmade said...

As salam
Eb saya milege 140k++ gearbox cvt dh kong..kos tukar gearbox cvt baru 10k++ so tuan2 jaga2..

asmade said...

As salam
Eb saya milege 140k++ gearbox cvt dh kong..kos tukar gearbox cvt baru 10k++ so tuan2 jaga2..

kts said...

Dah lebih kurang 2 tahun sy menggunakan eb,masalah -masalah yg sy hadapi dalam tempoh tersebut adalah:-1)tak sampai servis pertama ,penutup windsscren pecah. 2)bunyi pada sebelah bawah enjin semasa di atas jalan tak rata-tak dapat di kesan sehingga ke hari ini selepas setiap kali hantar ke sc.3) baru-baru ini kereta eb sy tiba-tiba bocor minynak hitam semasa bawa kereta.Harap pihak pengurusan proton ambil perhatian terhadap masalah-masalah yg dikemukakan

kts said...

Sy dah 2 tahun pakai eb,antara masalah-masalah yg sy hadapi ialah:-1) tak sampai servis pertama,penutup windscreen pecah-sc cakap tak ada warranty,di suruh sy beli sebab katanya harga tak sampai 4 ringgit,bengang betul!!!! 2)bunyi krok-krok di sebelah bawah enjin semasa jalan perlahan di atas jalan yg tak rata-berkali-kali lapor kat sc tapi masih lagi berbunnyi-tak tahu samada check atau pun main lepas tangan saja 3) baru-baru ini kereta eb sy tiba-tiba bobor minyak hitam semasa pemanduan-amat bengang sebab baru lepas servis iaitu 45.000km.Harap pihak proton ambil perhatian banyak terhadap komen-komen yg dikemukakan.

Raksasa Kinabalu said...

Saya pakai exora lama (bukan bold). Selepas tempoh 5 tahun enjin tiba tiba tune tinggi. Barang plastic di kerusi semua patah reput kot. Head rest rosak dan mudah koyak. Performance ok kalau selalu service. Enjin mantap utk family car. Bukan untuk racing. Saya suka. Kalau proton bagi warranty Kat barangan plastic lagi ok

Unknown said...

Salam utk semua pengguna Exora CFE Turbo di Sabah, Kota Kinabalu. Kami boleh menyelesaikan masalah turbocharged anda dgn kos yg murah jika dibandingkan dgn hantaran ke EON.Hubungi says (Simon -01131559908) atau wassup sekirannya Turbo Exora anda bermasalah. Hanya utk Exora Bold CFE sahaja.

duwan06 said...

salam, nak tanya kepada kawan2. exora saya mil:92***, beberapa harini rasa macam gear dia tak boleh top speed. maksudnya kalau gear dia boleh cecah speed yg ke 6, speed yang ke6 tu macam tak ada. jadi RPM dia hampir cecah 3 utk 80km/j... terima kasih atas pandangan.

Kerol said...

beli lg kete proton..support buatan malaysia ek..aku dh serik dh..aku jual dh kereta aku pas 3thn pakai.rugi pun xpe dr kuar duit nk repair memanjang duit repair je tiap bulan dh blh beli tayar keta 2biji pada harga 380.pada yg x merasa masalah pada kereta korang aku ucapkan tahniah la..pada yg terkena masalah2 yg x sepatutnya harap bsabar la.. guna gearbox lama lg bgs dr gearbox cvt.. cvt honda pun bermasalah beb..toyota pun..

Unknown said...

ermm..bila baca coment2 di atas ni rasa takut pula dengan keadaan kesihatan exora sya yg suda menjangkau usia 3 tahun...skg ni klau da naik bukit bkn mcm dulu lagi pecut seperti d atas jln rata skg ni mcm ada benda tarik di belakang naik pun mcm nak semput2..takut nak check dekat proton sbb klau dia inform yg bkn2 takut pengsan di servis center dorang.selalunya bila pecut laju bab yg paling sya suka adalah bunyi turbonya...pesshhh gitu tapi skg mcm tak de da..huhu...tapi walaumcmana pun di antara MPV yg sya guna exora paling selesa ,power dan laju ..steady gitu..sya doakan kereta sya panjang umur dari dari segala penyakit seperti yg d suarakann...huhu

Unknown said...

Bro, dia tukar 4 bijik tayar sekali.

Unknown said...

Bro, dia tukar 4 bijik tayar sekali.

Dee said...

sy pernah guna kereta toyota avanza dan sekarang Innova.. namun sy tetap guna juga kereta exora. kereta pertama sya adalah proton Iswara, ketika saya susah dulu. sgt berguna. infact kereta proton byk berjasa kpd org yg tidak mampu. Saya tetap support kereta national walaupun sy sudah mampu yg lain. So far, exora saya, tidak memberi masalah, setalah digunakan lebih tiga tahun. Milage pun dah lebih 45k.. ok je.. kereta ni, kalau kita jaga, service on time.. ok je.. insyaallah. kereta lain pun ada juga masalah nya. Masa saya guna avanza dulu, pun ada masalah, tp nasib baik masih dlm guarentee, dpt ganti. kalau tak, parah, sbb kereta toyota.. mahal maintenance nye

Unknown said...

saya beli exora 2010,pakai 4 tahun,dah jual,banyak masalah:
i) motor kipas radiator rosak
ii) petrol punya hos(salur minyak) bocor,dekat air filter,petrol terpancut keluar
iii) lampu abs menyala,kadang kadang padam
iv) wiper link patah
v) wiper tak berfungsi untuk kelajuan no 3
vi) minyak brek bocor pada tayar depan sebelah kiri
vii) paling teruk,altenator rosak selepas 3 tahun pakai

Unknown said...

saya beli exora 2010,pakai 4 tahun,dah jual,banyak masalah:
i) motor kipas radiator rosak
ii) petrol punya hos(salur minyak) bocor,dekat air filter,petrol terpancut keluar
iii) lampu abs menyala,kadang kadang padam
iv) wiper link patah
v) wiper tak berfungsi untuk kelajuan no 3
vi) minyak brek bocor pada tayar depan sebelah kiri
vii) paling teruk,altenator rosak selepas 3 tahun pakai

duwan06 said...

So, sekarang tukar pakai kereta apa?

Unknown said...

Exora Bold, kepada kawan-kawan yang nak berbincang mengenai exora bold, sila email saya nazrikhamidin@yahoo.com...nak tahu apa sakitnya, apa sedapnya, semua saya dah lalui selepas mileage 115,000, baru keluar proton edar kerana hos minyak hitam pecah....hahahahahha.

Unknown said...

hurm...semua masalah yang dihadapi kat atas dah saya alami dan memang duit habis beribu2 ringgit, so regreted dgn servis proton dan beli exora bold cfe..

Unknown said...

servis di sc yg sah...ikut jadualnya...kalau tak menangis...

AzharEhwan said...

Ahhh... krik krik krik lepas tu kalau tekan minyak duk duk duk... bila brake tok tok tok di bahagian depan...
ada sapa2 tahu.. makanik kata tukar semua bushing ... betul ke?

Abu Bakar Bin Muhamad Rom said...

Exora ok bagi yg ingin kan kesederhanaan dlm hidup so far saya pakai dari tahun 2013 alhamdulillah baik

Brother said...

Masa tukar bateri enjin kete hidup or mati? Spptnya enjin kereta kna hidup, klau x semua sistem akn reset. Memory semua padam. So kna p installed ecu.

Brother said...

Masa tukar bateri enjin kete hidup or mati? Spptnya enjin kereta kna hidup, klau x semua sistem akn reset. Memory semua padam. So kna p installed ecu.

Unknown said...

Terima kasih atas pengalaman yang dikongsikan. saya amat tertarik dengan exora dari segi ruang dalaman dan rekabentuknya. tetapi, boleh harap ke kereta ini? :-)

Dee said...

Sy pernah pakai avanza.. innova dan rav 4.. tp sejak pakai exora sy puas hati..dah masuk tahun ke tiga. Luas dan practical Serta Jimat minyak. Belakang jika lipat tpt duduk...Jd flat surface...luas

DenkdeCadalora said...

As salam Azie Yus
Macamana dengan exora awak sekarang? Exora bold saya hampir sama masalahnya. Ader apa apa penyelesaian tak?

Unknown said...

Saya telah menggunakan exora CFE Bolt selama 1 thn 4 bln mil
ige skg 24800km .asalah yh rakanx alami mengenai pemanduan tak konsisten disebabkan oleh steering preply boleh diatasi dgn membuat penambah baikan pada steering rack bush . Dan mengenai tayar belakang yg mkn dlm tu pulak kena buat sendiri sebab panel yg ada tiada pengalaman berkenaan masalah tu kalau nak tau lebih lanjut hubungilah saya saya akan atasi masalah tu sebab saya ada bengkel sendiri dan bukan hanya exora je ada masalah axle belakang myve toyota estima dll kenderaan yg menggunakan axle gantung memang ada masalah tu banyak yg dah saya selesaikan jadi kepada sesiapa yg dah beli jgn risau semua masalah ada jln penyelesaiannya.

Unknown said...

Saya telah menggunakan exora CFE Bolt selama 1 thn 4 bln mil
ige skg 24800km .asalah yh rakanx alami mengenai pemanduan tak konsisten disebabkan oleh steering preply boleh diatasi dgn membuat penambah baikan pada steering rack bush . Dan mengenai tayar belakang yg mkn dlm tu pulak kena buat sendiri sebab panel yg ada tiada pengalaman berkenaan masalah tu kalau nak tau lebih lanjut hubungilah saya saya akan atasi masalah tu sebab saya ada bengkel sendiri dan bukan hanya exora je ada masalah axle belakang myve toyota estima dll kenderaan yg menggunakan axle gantung memang ada masalah tu banyak yg dah saya selesaikan jadi kepada sesiapa yg dah beli jgn risau semua masalah ada jln penyelesaiannya.

Unknown said...

Saya telah menggunakan exora CFE Bolt selama 1 thn 4 bln mil
ige skg 24800km .asalah yh rakanx alami mengenai pemanduan tak konsisten disebabkan oleh steering preply boleh diatasi dgn membuat penambah baikan pada steering rack bush . Dan mengenai tayar belakang yg mkn dlm tu pulak kena buat sendiri sebab panel yg ada tiada pengalaman berkenaan masalah tu kalau nak tau lebih lanjut hubungilah saya saya akan atasi masalah tu sebab saya ada bengkel sendiri dan bukan hanya exora je ada masalah axle belakang myve toyota estima dll kenderaan yg menggunakan axle gantung memang ada masalah tu banyak yg dah saya selesaikan jadi kepada sesiapa yg dah beli jgn risau semua masalah ada jln penyelesaiannya.

Unknown said...

Saya baru nak booking 2016 Exora Premium Turbo... Minta sahabat sahabat yang pernah pakai ade tak masalah kereta ni?

Abang said...

Pada yang bercadang nak beli Exora Bold, pastikan anda membeli model terkini MC2. Majoriti masalah yg berlaku pada model lama telah ditambahbaik pada model MC2 ini.

Unknown said...

Turbo dah out kipas patah dlm
.proton kata kene tukar new set budget dlm 7k plus..mana nk carik yg second hand ke dah la budget tgh runcing ni..budak2 nk kene hanta..oh ekonomi.....

Online Business said...

baru rancang nak bli exora primium,sbb harga dia mcm new avanza 1.5G.. tapi avanza kecik sikit, nak kena tengok model2 lain jgk ni, sekarang masih pakai proton persona 1st model, dah 8thn milage 85k,, setakat nie semua yg major belum buat termasuk la, tukar clutcs, timming belt, absober depan.. pernah tukar kabel hose minyak petrol bocor sbb begesel dgn hose aircond, kasi ikat tarik hose minyak supaya tak gesel dgn hose lain,dgn lower arm saja...syukur masih selamat jalan walaupun jalan kat sabah nie tak cantik,bnyk lobang.. kereta hanya bawa tidak lebih dari 90km/h, selalu bawa 80km/h dah kena siku dengan bini sbb dia rasa laju..he3

Online Business said...

baru rancang nak bli exora primium,sbb harga dia mcm new avanza 1.5G.. tapi avanza kecik sikit, nak kena tengok model2 lain jgk ni, sekarang masih pakai proton persona 1st model, dah 8thn milage 85k,, setakat nie semua yg major belum buat termasuk la, tukar clutcs, timming belt, absober depan.. pernah tukar kabel hose minyak petrol bocor sbb begesel dgn hose aircond, kasi ikat tarik hose minyak supaya tak gesel dgn hose lain,dgn lower arm saja...syukur masih selamat jalan walaupun jalan kat sabah nie tak cantik,bnyk lobang.. kereta hanya bawa tidak lebih dari 90km/h, selalu bawa 80km/h dah kena siku dengan bini sbb dia rasa laju..he3

AiLiFamily said...

Kebiasaan org2 yang komen dlm internet ni sbb tak puashati, org yang puashati pulak nak buat apa bising-bising, banyak lg benda nak fikir.

Saya guna EB first batch tahun 2012, baru renew tahun ke 4 bulan April 2016.

Sebenarnya semua brand kereta ada masalah, cuba cari SURE 100% mmg akan ada.

So dari pengalaman saya, EB ni ada beberapa faktor, (1) Proton (2) service Center (3) Pemilik/pengguna, semua terlibat utk menjadikan pengguna berpuashati.

Kebanyakkan masalah yang timbul selagi under warranty pegi la claim, even contoh inlet radiator mudah patah tu pun dah ada dlm list replacement program, bila kita dtg service diorang terus tukar.

Ada komen EB tak power masa naik brincang, sebelum kutuk orang fikir dlu, turbo ni tak sama mcm N/A, cc EB turbo 1559 even exora lama N/A cc 1599. selagi rpm enjin tak lebih 2000rpm turbo tu tak boleh boost, saya pun penah kena dkt situ tp pemandu pun kena la faham sistem juga.

Saya selalu bwk blk kg agak laju dgn muatan 7 org termasuk kanak-kanak, penah time rushing drive dlm range 190-200kmh. Alhamdulillah steady

Penah juga test power dgn kereta-kereta N/A belagak laju, semua yg enjin cc bawah 1800 kena tapau baik speed atau pickup, ade brother kat atas tu komen livina cc 1600-1800 tu lagi laju/power, maaf cakap, mcm sengal. Test power atas hiway dengan civic 2.0, accord 2.0, tucson 2.0, wish 2.0, innova 2.0, altis 2.0... secara rendah diri kata memang seri-seri, testing speed semua atas 160kmj.

Bersyukur la atas semua nikmat, semua rezki Allah yang bagi

Dr Milah said...

Beli 10 hari lepas sadly, Bru kuar showroom exora bold turbo mileage 30km masuk hiway, alignment lari belah kiri badly, then pecut 110 stering gegar gegaran . Call salesman dia kata kna buat alignment balancing, kreta baru ni maa, proton tak jaga quality. Pastu alignment OK, but gegaran still. Then, bawa jln atas hiway bru jln 45 minit bunyi kilk-klik tak renti dlm fuse box, pastu masuk RnR lepas 5 minit baru bunyi klik-klik stop. Then, bawa ke servis mileage 1500 , report kt servis bunyi klik-klik dia kata tadak pa pa pun. Hotak kau!! Yg aku bg ko dengar hphone aku tu pe. Servis proton macam taik. I wish I never bought proton again. Tak ubah perangai sejak dulu proton ni since my first car iswara in 1999, then wira. Anyway pick up good, cuma turbo tu agak lambat skit a bit dangerous kalau cross road along busy road bukan cross lane ye. Space luas sesuai utk ramai anak, comfortable. Yg ko buat signal and wiper ikut europah psai pa, bangang tol. Konpius aku byk kali tersasul. Moralnya..sapa yg tder duit or duit ceput boleh beli exora. Klau ada kemampuan dont you ever try buying proton cars ever in your life!!! pesan kat anak cucu cicit..bukan tamau support negara but..the facts are..wordless. So kalau beli jugak bersabarlah dgn karenah exora ni dan bersyukurlah dgn nikmat yg di kurniakan. Selamat hari raya maaf zahir batin.

Online Business said...

Dr Milah, beli exora spec apa? kawan aku pakai exora primium,tahun ke2, smlm keluar bunyi kat gearbox.. tp tu dia dah lenjan bawak gie tawau dari KK.

Unknown said...

Saya punya cps masalah bila tekan brake trus pedal rapat ke dinding bocor takde... Minyak cukup bleading dah buat.. Apa masalah pun tak tau..

Cfe 2012 said...

Saya baru kna kes cvt hidup..pastu gear x bfungsi spt kosg..ini tjadi bile saya biarkn enjin keter n aircond hidup tanpa bergerak (still parking) dlm kurg kt 40-60 minit.masa tu cuaca di luar agak panas juga...
Ape yg saya buat:..saya off engine, biarkan dlm 3-5 minit, pastu on engine semula..cvt padam n gear bole bfungsi semula..Alhamdulillah..mgkn minyak cvt mjadi tlalu panas bile cvt mnyala n mnjadikan gear system x bfungsi..rasayer..tp alhamdulillah sampai skrg ok dan myak cvt pn blum tukar lg sbb blum cukup mileage...

Cfe 2012 said...

Saya baru kna kes cvt hidup..pastu gear x bfungsi spt kosg..ini tjadi bile saya biarkn enjin keter n aircond hidup tanpa bergerak (still parking) dlm kurg kt 40-60 minit.masa tu cuaca di luar agak panas juga...
Ape yg saya buat:..saya off engine, biarkan dlm 3-5 minit, pastu on engine semula..cvt padam n gear bole bfungsi semula..Alhamdulillah..mgkn minyak cvt mjadi tlalu panas bile cvt mnyala n mnjadikan gear system x bfungsi..rasayer..tp alhamdulillah sampai skrg ok dan myak cvt pn blum tukar lg sbb blum cukup mileage...

Abang Catz said...

Aku antara pembeli terawal exora bold cfe. Mileage dah 130k. Banyak problem gak aku dah hadap dgn kereta ni walaupun jasa dia boleh tahan tingginya.
Antara isu-isu yg aku dah hadap:
1. Tayar botak sebelah (bnyk kali)
2. Radiator cover crack (2x)
3. Radiator inlet crack (1x)
4. Reset lampu cvt
5. Tukar abs sensor (1 biji)
6. Brake light rosak sebelah
7. Water cooler hose pecah
8. Reverse cam makin blur
9. Handle seat belakang tercabut
10. Spark plug coil crack

Tu je la yg boleh recall. Kenkadang rasa mcm nak jual je....tapi ada ke org nak beli....

Fauzie said...

EB saya 2012 , 1st model. Lampu CVT menyala, ABS dah tukar 2 kali, kotak minyak hitam pecah dalam perjalanan. Tiba-tiba enjin mati ditengah simpang lampu trafik. Brek pump bocor. Dan hari ni (01/09/2016) lampu signal brek menyala, tekan minyak jalan le jugak walaupun perlahan dgn bunyi enjin yg kuat dan bergetar. Esuk pulang balik kat maybank tak sanggup dah nak tanggung kerugian.

Fauzie said...

EB saya 2012 , 1st model. Lampu CVT menyala, ABS dah tukar 2 kali, kotak minyak hitam pecah dalam perjalanan. Tiba-tiba enjin mati ditengah simpang lampu trafik. Brek pump bocor. Dan hari ni (01/09/2016) lampu signal brek menyala, tekan minyak jalan le jugak walaupun perlahan dgn bunyi enjin yg kuat dan bergetar. Esuk pulang balik kat maybank tak sanggup dah nak tanggung kerugian.

Ezora Bold Owner said...

Antara masalah EB tahun 2012 sya ialah:
1. Sensor ABS (Tukar 2 unit foc)Pomen ckp biasa sbb yg asal sgt low quality
2. Rear brake lamp malap (Tukar baru foc) Pomen ckp litar tak support/komponen low kualiti/ byk sgt led, model baru dah dikurangkan led
3. Brake disk bengkok (Tukar baru sendiri) Pomen tak tahu kenapa
4. Kereta undur kat bukit curam (guna gear L) bahaya kpd pengguna yg baru, stardard EB
5. Tayar belakang makan dalam/luar (Tayar asal low kualiti dan perlu aligment) Tukar tayar dan aligment khas belakang, pemanduan lebih stabil dan stereng centre
6. Brake lambat stop (tukar brake pad berkualiti/berjenama)
Selepas semua masalah diatas diatasi EB sya sudah sgt selesa apabila dipandu. Pendapat sya kereta perlu dipanaskan walaupun sekejap sebelum dibawa dan jgn start enjin terus selepas kunci dimasukan. Tunggu sehingga lampu padam baru start enjin. Perlu diingat EB menggunakan soft turbo kerana tujuan asal utk family car. Jika soft turbo dimatikan enjin akan cepat rosak/haus. Ini hanya pendapat sya. Tq

Online Business said...

keputusan muktamad,, tak jadi beli exora..tggu suzuki ertiga la

Unknown said...

Saya pakai eb cfe dah 3thn selama ni x ada problem tapi baru2 ini masa jln tiba2 power mati tapi enjin jln power mati tiba2 hidup balik. Lepas tu lampu abs menyala dan check engine pun myala. Bawa es kata problem dgn tcu dan ecu tapi tak tahu solve. Dah tukar bateri pun sama. Ada sesiapa problem sama dan apa boleh buat?

Abg singa said...

Ni tau tk psal keta ni

Abg singa said...

Ni tau tk psal keta ni

Unknown said...

Saya pakai exora bold 2013. Setakat ni Alhamdulillah, ok je. Kecil-kecil tu ada la, spt. lampu ABS menyala. Tapi dah baiki dan ok. Cuma sekarang ni bila Permulaan tekan minyak ada bunyi sikit. Pergi ke SC kata engine mounting. Dah order tunggu SC call untuk repair. So far, puas hati

Unknown said...

Saya pakai exora bold 2013. Setakat ni Alhamdulillah, ok je. Kecil-kecil tu ada la, spt. lampu ABS menyala. Tapi dah baiki dan ok. Cuma sekarang ni bila Permulaan tekan minyak ada bunyi sikit. Pergi ke SC kata engine mounting. Dah order tunggu SC call untuk repair. So far, puas hati

Unknown said...

Salam,Saya dah pakai exora manual selama 7 tahun....so far oklah....kalau nak kata x ada masalah....masalah yg biasa tu adalah.....saya bercadang nak beli exora bolt turbo......rasa dah tua pakai manual....bolehlah isteri saya bergilir2 bawa semasa perjalanan balik ke Besut.

Unknown said...

Salam,Saya dah pakai exora manual selama 7 tahun....so far oklah....kalau nak kata x ada masalah....masalah yg biasa tu adalah.....saya bercadang nak beli exora bolt turbo......rasa dah tua pakai manual....bolehlah isteri saya bergilir2 bawa semasa perjalanan balik ke Besut.

Unknown said...

Saya baru pakai exora bold 6 bulan, cvt cover crack..minyak meluncur laju mcm disimbah2..engine mounting LH side pun dah ganti, ganti oun silap, pakai preve punya. Tukar semula yg betul pkai sumprimS punyam now ABS lampu lak problem..mnyala dn break jdi mcm jem..stering memang berat belah LH side...adoiii

Unknown said...

Baru km 35k..lepas harap semua ok

Unknown said...

Baru km 35k..lepas harap semua ok

Unknown said...

Saya baru pakai exora bold 6 bulan, cvt cover crack..minyak meluncur laju mcm disimbah2..engine mounting LH side pun dah ganti, ganti oun silap, pakai preve punya. Tukar semula yg betul pkai sumprimS punyam now ABS lampu lak problem..mnyala dn break jdi mcm jem..stering memang berat belah LH side...adoiii

Unknown said...

Test power

Unknown said...

Test power

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Shukor mn said...
saya beli exora 2010,pakai 4 tahun,dah jual,banyak masalah:
i) motor kipas radiator rosak
ii) petrol punya hos(salur minyak) bocor,dekat air filter,petrol terpancut keluar
iii) lampu abs menyala,kadang kadang padam
iv) wiper link patah
v) wiper tak berfungsi untuk kelajuan no 3
vi) minyak brek bocor pada tayar depan sebelah kiri
vii) paling teruk,altenator rosak selepas 3 tahun pakai
----------------------------------------------------------------------------------

maaf tuan Shukor nak tanya..
Kereta Tuan Manual ke Auto...?

Unknown said...

saya semalam menangis depan pengurus kulis auto.. sebab geram x siap2 dah 3 minggu hantar. lepas tu saya syak mereka tak ada kepakaran dan malu nk minta bantuan.. kereta exora saya rosak turbo kemudian gear box.. saya mmg xnk rekemen beli. saya menyesal sangat2 beli exora. Bila ada masalah.. call customer care.. jawab kasar sangat.. pada siapa sy nk mengadu..

kimieyumie said...

sy pakai EB turbo. umur kreta baru 3 tahun 1 bulan. milleage kreta baru 56k. servis sentiasa ikut jadual dgn sc proton. tiba2 ada bunyi dkt enjin. buat apoiment dgn sc. belum sampai d sc, kreta breakdown pertengahan jalan. tpksa call towing tarik ke sc. bila cek rupa2nya timing belt pecah... warantty dah tamaat . terpaksa byr cash.. kecewa sgt... benda tu patut ada warantty sbb tak sampai lg waktu utk d tukar bdasarkan umur dan km nya...

Unknown said...

saya baru nii, Tensioner rosak dgn Pollynya, abis laa sebelah tgn,,,kmdian sistem ABS ganggu.....

Unknown said...

Exora bold yg saya guna dah 3thn 4 bulan..mileage dah 60k...alhamdulillah ok saja (mgkin luck dapat produk yg berkualiti )..kereta pertama saya iswara 1999 pun ok selepas 5 thn dijual sebab upgrade honda civic (2nd hand) ..tang ni ada problem sikit pasal aircond tak cukup sejuk walaupun dah tukar semua component aircond kpd crv, yang kedua penutup inlet getah utk saluran coolant keenjin selalu pecah menyebabkan overheat 2x..lepas 11 thn guna trpaksa letgo...exora bold setakat ni memang ok cuma ada masaalah dengung kdg2 waktu reverse ...dr performance naik bukit n memotong memang baik utk kategori mpv..mmg terasa mcm 2.0 je tambahan pertukaran gear cvt mmg lancar kalau nak bandingkan dgn innova.

Unknown said...

tuan..apa sebab exora saya mengeluarkan asap putih dari exzoz lebat berterusan..adakah masalah piston atau leaking.sebab lama dh x servis.adakah saya hanya perlu tukar minyak dan filter je.

Haiza Shahir said...

Brapa kos utk set balik ECU dan CVT.Dimana yg sesuai utk dihantar

Ummudhiyaa said...

Kereta kami pun jadi begini.apa penyelesaiannya

Unknown said...

Saya dah 5 tahun pakai exora star.yg sudah diganti.pompa air.timing bell.pompa wiper satu set.aki.saringan oli.saringan hawa.breaker depan.kaca kecil.kaca depan 2 kali ganti krn retak.busi dan oli

Unknown said...

minyak engine terbaik utk exora bold ape ye? selain kt sc dorg tukar petronas punya..mungkin ade yg lebih bagus...mohon pencerahan

Unknown said...

Rm1000 tu termasuk tayar baru sekali kot.. ok la tu..

Unknown said...

Model mc2 tu ape bro.. bg pencerahan sikit.. im newbie

Dee said...

petronas lub la yg terbaik.. 3 times in a row.. world champ

Unknown said...

Salam.... Ada sesiapa pernah servis turbocharger exora? Tak kena servis ke? Benda tu ada bearing semua takkan tak kena chk apa2? Nak kena tunggu kong lps tu nk kena tukar sebijik rm7k ? Bagus betul biz plan proton ni...

Unknown said...

Saya dah pakai 4 tahun eb 2012.setakat ni ok jer...kedah to Trg/Kota Baru ok.cuma sc pangvil balik tukar hose minyak. Free je..

Ayu azni said...

Assalam.. inlet radiator saya baru patah... berapa kos tukar? Exora 2013 turbo bold

Ayu azni said...

Kena cek no chasis.. baru patah hari ni.. berdesup temperature naik.. sedih

Ayu azni said...

Kena cek no chasis.. baru patah hari ni.. berdesup temperature naik.. sedih

Anonymous said...

kalau pada panel keluar LO then bateri menyala, adakah kena tukar bateri?

Unknown said...

kwn pengguna EB keluaran 2012.
kelebihan
– sgt selesa utk yg dah berkeluarga.
– air cond sgt sejuk (bole beku bijik)
– pickup xde masalah nak overtake, pjt bukit senyum (pernah tapaw livina naik genting)
– tayar spare spotrim standard 16inci tbaik (dulu pki gen2 rim besi wane kuning)
– minyak safe ikot cara pemanduan.
– value for money utk saye ni bini x keje.
– pernah test speed 180kmh hway utara selatan masih stabil bole pg lg x brani bile pk ade pasenger.
– myk gear box tuko pd 60k milelage n plug(tp kos rm1.2k)
Kelemahan
– dlm waranty klim tuko abs sensor 2kali, plastik radiator tuko kpd besi, start enjin ade bunyi bende pelik pd engin, tuko oilseal myk hitam leak.
– yg ni paling aku geram engin slalu jerking mcm nak mati slps servis dlm 2minggu jd balik. proton servis throtle body n tuning blk skjp je ok jd blk. sampai abis waranty x selesai. katanye lps tuko myk gear box n plug ok. bohong skjp je jd balik. penat dah aku gi proton msalah yg sama berulang. padahal aku x pernah servis bengkel luo pun. tp nak wat camne tu je kereta mpv yg kite mampu pakai. n yg terkini rakan sekerja pakai EB masalah sama engin jerk kene tuko gear box sketul kerugian dkt 8k. adoi harap x jadi pada EB aku.
INI FAKTA BKN AUTA K. PROUD TO BE MALAYSIAN..

faz said...

mohon bantuan lampu batery menyala kemudian lampu cvt pula menyala... perfi ke proton memberitahu batery over charge... untuk kereta exora bold... sudah dua kali reset... mohon pandangan dan pendapat semua

faz said...

mohon bantuan lampu batery menyala kemudian lampu cvt pula menyala... pergi ke proton dan mereka memberitahu batery over charge.. reset balik semua ok... namun ia tidak kekal lama... akan terjadi balik lampu batery menyala dan lampu cvt pon sama menyala menyebab kan kereta tiada power utk bergerak. kena berhenti dan hidupkan balik engine baru boleh bergerak... kerap berlaku sehari sehingga 15 kali terjadi untuk kereta exora bold... sudah 6 kali reset... asa sesiapa pernah mengalami masalah ini dan apa pe yelesaian dia...

As syafi_mikail said...

Assalamualaikum..saya pakai eb beli tahun 2016..setakat ni ok..so far so good pemanduan bleh dikatakan selesa..ruang yg luas..tapi masalah yg ketara bunyi kipas yg kuat..kalau on je econ lagi la kuat bunyi kipas tu..da p sc diorg ckp tu bunyi normal bagi eb..bgi saya tu xnormal..carila jalan selesaikan mslh bunyi2 bising ni confirm ramai yg akan berpuas hati beli eb..

As syafi_mikail said...

Assalamualaikum..saya pakai eb beli tahun 2016..setakat ni ok..so far so good pemanduan bleh dikatakan selesa..ruang yg luas..tapi masalah yg ketara bunyi kipas yg kuat..kalau on je econ lagi la kuat bunyi kipas tu..da p sc diorg ckp tu bunyi normal bagi eb..bgi saya tu xnormal..carila jalan selesaikan mslh bunyi2 bising ni confirm ramai yg akan berpuas hati beli eb..

Unknown said...

Saya beli Exora Bold pada 29 Januari 2014. Sejak beli dah banyak parts ditukar baru. Antaranya sensor ABS, paio aircond, kondensor aircond, turbo kit 6 komponen. Percuma je sebab masih dalam waranti 3 tahun.

Sekarang dah 23 januari 2017.
Lagi berapa hari je lagi warranti 3 tahun nak habis, lampu amaran enjin pula menyala. Saya bawa ke pusat servis proton edar Sri Manjung. Lepas diperiksa katanya oxigen censor problem dan stok kena order. Saya bawa dulu exora ni balik kL. Saya pergi ke proton edar caw. Jln Chan Sow Lin. Diorang pun takde stok. Saya minta diorang periksa kat komputer cawangan mana yang ada simpan stok. Diorang kata ada kat Shah Alam excellent center.

Sekarang saya tengah tunggu diorang siapkan. Sambil tu saya melawat galeri pameran proton.

Sparepart Free je selagi dalam waranti 3 tahun.
Untuk makluman, saya mantain servis setiap 5000km dan guna minyak pelincir petronas semi sintetik dan fully sintetik.

Setakat bagi saya ni puashati lah guna Exora.

Tips tambahan: saya kena kelentong dengan worksyop dealer proton yang kata barang aircond takde waranti. Sejak tu saya servis hanya di proton edar sahaja.

sawadeekarp said...

Saya pun baru terjadi... Mcm mana nak selesaikan masalah ini

sawadeekarp said...

Saya pun baru terjadi... Mcm mana nak selesaikan masalah ini

Unknown said...

Saya pakai exora first model akhir tahun 2010. Masalahnya ade lah sikit banyak. Antaranya;
1. salur paip minyak petrol bocor.
2. Auto cruise dah 2 kali rosak.
3. Skru kipas cooling fan tercabut
masa 50000km.kosnya rm 300.
4. Clip dan tempat clip saluran udara
Atas enjin tercabut dan pecah
Selepas 1 tahun.
5. Plastik Tapak Monitor tv pecah.
6. Plastik atau getah balut setereng reput.
7. Computer box rosak kerana saluran air aircond tersumbat selepas 125000km
Kosnya rm2000.

Ade lagi sebenarnya tapi tak berapa ingat. Yang akhir tu paling mahal. So kena cuci saluran air air cond kat dashboard kalau tak nak duit terbang.

So far exora ni boleh pakai tapi kena cermat dan tahu ape nak buat kalau nampak atau bunyi sesuatu yg pelik kat kereta. Wasap saya utk tahu caranya.ok zaid coway 01112986320.tq.

Unknown said...

Saya pakai exora first model akhir tahun 2010. Masalahnya ade lah sikit banyak. Antaranya;
1. salur paip minyak petrol bocor.
2. Auto cruise dah 2 kali rosak.
3. Skru kipas cooling fan tercabut
masa 50000km.kosnya rm 300.
4. Clip dan tempat clip saluran udara
Atas enjin tercabut dan pecah
Selepas 1 tahun.
5. Plastik Tapak Monitor tv pecah.
6. Plastik atau getah balut setereng reput.
7. Computer box rosak kerana saluran air aircond tersumbat selepas 125000km
Kosnya rm2000.

Ade lagi sebenarnya tapi tak berapa ingat. Yang akhir tu paling mahal. So kena cuci saluran air air cond kat dashboard kalau tak nak duit terbang.

So far exora ni boleh pakai tapi kena cermat dan tahu ape nak buat kalau nampak atau bunyi sesuatu yg pelik kat kereta. Wasap saya utk tahu caranya.ok zaid coway 01112986320.tq.

Unknown said...

masalah signal tak boleh function.dlm paparan meter function tapi check kat lampu takde.dah try check yg simple fius & mentol ok.
mintak pendapat apa lg yang boleh check

Unknown said...

siapa ada pengalaman tukar gear box? anggaran harga??

SYUKOR RAHMAT said...

Plan nk ambil exora 2017
OK KE?

Sir Eugene Francis said...

Hi Everyone , just to share that i have own EB since January 2013 (year made 2012) . Masa baru ambik, memang ada few items yang perlu dibetulkan oleh Service Center tapi lepas tu mmg smooth all the way except jerking dan engine mati tetiba bila nak reverse. Mileage sudah 125k dan baru baru ni, problem engine die off masa berhenti dan susah accelerate , SC sudah reprogram and update software and tukar sekali Oxygen Sensor.
Just to share , memang tak ada kereta yg perfect dlm dunia ni but this Exora Bold has served me well thru all types of condition. Kereta mmg kerap outstation dgn based speed kelajuan 140kmh hingga ker 200kmh. I will still recommend everyone to buy an Exora Bold version = Value For Money , Spacious , Practical , Adequate Power dan Safety (ABS+EBD+ESC) . In terms of consumption = kalau kaki kanan berat , dont bother calculating Fuel Consumption. Nak Jimat bawak within the range of 60 to 90 kmh on highway.
Alright , this is my sharing

Unknown said...

Sy pn pkai exora bru sethn setengah n milelage 60k.dulu service 2x anta dealer proton.tapi dealer x blh wat semua mcm proton edar service centre wat cth dealer x der alat nk reflash ecu engine if cvt problem..n lelain masalh.wlupn under warranty dealer akan repair kreta korang lmbt.jdi semua service sy hntr proton edar service centre setapak..terbaik.sy guna kreta lasak..longdistance tiap hr..kl utara..utara ke seltan.alhamdulillah ok.

Unknown said...

Sy pn pkai exora bru sethn setengah n milelage 60k.dulu service 2x anta dealer proton.tapi dealer x blh wat semua mcm proton edar service centre wat cth dealer x der alat nk reflash ecu engine if cvt problem..n lelain masalh.wlupn under warranty dealer akan repair kreta korang lmbt.jdi semua service sy hntr proton edar service centre setapak..terbaik.sy guna kreta lasak..longdistance tiap hr..kl utara..utara ke seltan.alhamdulillah ok.

Unknown said...

Hari ni 15 mac 17...exora turbo 2015...kat hway area spg renggam...tgh lari 120kmj jer tup3 power hilang...rpm cuma dapat 3000 rpm jer...x bleh naik bukit tinggi dh...x boleh laju...bleh 50km/j jer carik gentian sblh. Keta trpksa tow g simpang renggam...sampai workshop toke cakap proton warranty void sbb taj full servis ngan proton...hangin punts pasal bwk keta balik pelan2 gi kg di batu pahat....mln hari bukak turbo sekatih sekatih...jumpa turbo blade jahanam dan turbo blade shaft patah/ putus...besok baru nk carik spare....sapa2 ada idea nk repair mohon bantuan.0137496299..mileage baru 39k shj. Tkasih tuan

Unknown said...

Hari ni 15 mac 17...exora turbo 2015...kat hway area spg renggam...tgh lari 120kmj jer tup3 power hilang...rpm cuma dapat 3000 rpm jer...x bleh naik bukit tinggi dh...x boleh laju...bleh 50km/j jer carik hentian sblh. Keta trpksa tow g simpang renggam...sampai workshop toke cakap proton warranty void sbb tak full servis ngan proton...hangin punya pasal bwk keta balik pelan2 gi kg di batu pahat....mlm hari bukak turbo sekatih sekatih...jumpa turbo blade jahanam dan turbo blade shaft patah/ putus...besok baru nk carik spare....sapa2 ada idea nk repair mohon bantuan.0137496299..mileage baru 39k shj. Tkasih tuan

Unknown said...

Salam..sy sekadar nk berkongsi masalah kereta saga flx standar 1.3cc mileage 77,000 sudah genap 4tahun guna kete tu.
1. Masalah tanda seru bergerigi kluar kt meter dan tekan pedal minyak tak jalan kereta mengelabah di lebuhraya ketika tu bawak 110km.
2. Masalah alarm bunyi sendiri selepas dikunci.
3. Masalah kunci kete susah nk hidupkan enjin, kne try bnyak kali stat kete bru blh.. kerap blaku..hntr ke SC elok sekejap esok2 blaku lagi.

Ada sapa2 blaku cmni blh bg pendapat dan pandangan cmne nk atasi masalah ini..

Unknown said...

Salam..sy sekadar nk berkongsi masalah kereta saga flx standar 1.3cc mileage 77,000 sudah genap 4tahun guna kete tu.
1. Masalah tanda seru bergerigi kluar kt meter dan tekan pedal minyak tak jalan kereta mengelabah di lebuhraya ketika tu bawak 110km.
2. Masalah alarm bunyi sendiri selepas dikunci.
3. Masalah kunci kete susah nk hidupkan enjin, kne try bnyak kali stat kete bru blh.. kerap blaku..hntr ke SC elok sekejap esok2 blaku lagi.

Ada sapa2 blaku cmni blh bg pendapat dan pandangan cmne nk atasi masalah ini..

reezal said...

Pn apa yg rosak

reezal said...

Pn apa yg rosak

Unknown said...

Saya baru sebentar td. Perjalanan drpd lenggong ke kuala kangsar. Tiba2 lampu cvt timbul pula, terus drop pickup. Berhenti ditepi jln, matikan injin sebentar. Hidupkan semula. Ok Alhamdulillah. Mungkin kena reset semula. Sejak penghujung 2013 saya guna exora cfe ni. Yg paling cepat timbul kat panel meter tu ialah ABS signal.

Unknown said...

Reset sistem semula

Unknown said...

satu bende je aku nak bgtau kalau da beli proton....sakit hati memanjang x kire dgn kereta , customer servis n macm2, mase terbuang, asyik mintk off sebabnye nak melayan karenah si bold ni....

exora bold...beli dalam bulan 7 2014..ni kereta keempat pakai setelah kelisa, myvi n honda city..beli ni pun sebab famili da bertambah..

first problem...mase trime kereta camera x function...tp disebabkan nak balik raye... ignore sekejap...lps raye pegi check...rupe2nye proton x sambung wire...xpe.. masalah kecik...malas nk mengamuk sakan..

Second...disebabkan kereta ni wif duk slalu gune pg keje...32 km pegi balik..mengadu ade rase gegaran setiap kali pedal ditekan n setiap kali selepas bonggol..pg check..DRIVE SHAFT PROBLEM...perasaan amarah da teruji..kereta x smpi setahun..da prob ..

Third...stereng gegar semasa pemanduan setelah tukar drive shaft( claim warranty) n da sampi tahap kronik pg check ...dua2 tayar hadapan da makan dalam smpi da klua benang.. beli tayar baru utk front wheel (continental)..

Ingat da settlwe...ni nk crite prob yg keempat yg x sudah2 smpi detik ini...unresponsive steering n kereta ni da tarik ke kiri...da 5-7 kali da buat alignment...

critenye..setiap kali selepas corner terase steering ni terbuai n degil sgt nk centre..sekejap senget ke kiri sekejap ke kanan..pg kedai tayar buat alignment n balancing...sebelum raye 2016...pomen mengadu steering rack bush prob..pg complaint kat proton yg berdekatan..diorng cakap x dpt nk buat...suh refer kat centre of excellence sebelah kesas...ni yg buat aku lagi sakit hati... selama pakai perodua n honda..yg aku experience dgn kereta aku dulu.. diorng akan cube buat dulu..n kalau x dpt.. diorng sendiri akan hantar kereta kite kat centre...ni proton awal2 dah ckp x bole buat...

pg COE, diorng ckp steering rack bushing aku maseh OK lagi..aku pun da jd confius.. tp disebabkan aku still insist nk tukar n still dlm warranty, diorng tukar gak akhirnye???

2-3 hari sebelum raye...prob still x settle gak n kereta da tarik tepi...pg check sekali lgi Alignment...pomen bgtau " u punye steering rack bushing ni still same je macm dulu"

aku da pening da...since there, da 5-7 kali da buat alignmrnt problem still not solve ...tayar da makan tepi...da hampir setahun da x follow up dgn COE..da x larat disebakan kesihatan x mengizinkan...

n Baru mgg lps pg balek COE buat compalaint sekali lg..n this time sungguh menyakitkan hati...da la hampir sebulan attempted call utk set appointment date n kali ni.. diorng suh aku tukar 4-4 tayar sebelum diorng nk check prob kerete aku ni...alasan nye..tayar da botak...senang je diorng...tayar ni prob pun disebabnkan kereta da tarik ke tepi

OK fine.. aku tuka semua..kali ni aku pg kat kapar ..kedai laen..saje nk test steering rack bushing alang2 nk tuka tayar..n last aku found out...pomen bgtau..steering rack bushing yg proton duk claim da tukar da ....da OUT..damn...

Kepercayaan aku terhadap staf2 proton di COE da hilang...betui ke diorng da tuka Steering rack bush aku dulu...ntah2 kereta je parking kat dalam tunggu da nak pukul lima baru hantaq klua...

Tobat doh...pasni aku dah tak nak pakai proton...sungguh mengecewakan!!!!!....

Unknown said...

satu bende je aku nak bgtau kalau da beli proton....sakit hati memanjang x kire dgn kereta , customer servis n macm2, mase terbuang, asyik mintk off sebabnye nak melayan karenah si bold ni....

exora bold...beli dalam bulan 7 2014..ni kereta keempat pakai setelah kelisa, myvi n honda city..beli ni pun sebab famili da bertambah..

first problem...mase trime kereta camera x function...tp disebabkan nak balik raye... ignore sekejap...lps raye pegi check...rupe2nye proton x sambung wire...xpe.. masalah kecik...malas nk mengamuk sakan..

Second...disebabkan kereta ni wif duk slalu gune pg keje...32 km pegi balik..mengadu ade rase gegaran setiap kali pedal ditekan n setiap kali selepas bonggol..pg check..DRIVE SHAFT PROBLEM...perasaan amarah da teruji..kereta x smpi setahun..da prob ..

Third...stereng gegar semasa pemanduan setelah tukar drive shaft( claim warranty) n da sampi tahap kronik pg check ...dua2 tayar hadapan da makan dalam smpi da klua benang.. beli tayar baru utk front wheel (continental)..

Ingat da settlwe...ni nk crite prob yg keempat yg x sudah2 smpi detik ini...unresponsive steering n kereta ni da tarik ke kiri...da 5-7 kali da buat alignment...

critenye..setiap kali selepas corner terase steering ni terbuai n degil sgt nk centre..sekejap senget ke kiri sekejap ke kanan..pg kedai tayar buat alignment n balancing...sebelum raye 2016...pomen mengadu steering rack bush prob..pg complaint kat proton yg berdekatan..diorng cakap x dpt nk buat...suh refer kat centre of excellence sebelah kesas...ni yg buat aku lagi sakit hati... selama pakai perodua n honda..yg aku experience dgn kereta aku dulu.. diorng akan cube buat dulu..n kalau x dpt.. diorng sendiri akan hantar kereta kite kat centre...ni proton awal2 dah ckp x bole buat...

pg COE, diorng ckp steering rack bushing aku maseh OK lagi..aku pun da jd confius.. tp disebabkan aku still insist nk tukar n still dlm warranty, diorng tukar gak akhirnye???

2-3 hari sebelum raye...prob still x settle gak n kereta da tarik tepi...pg check sekali lgi Alignment...pomen bgtau " u punye steering rack bushing ni still same je macm dulu"

aku da pening da...since there, da 5-7 kali da buat alignmrnt problem still not solve ...tayar da makan tepi...da hampir setahun da x follow up dgn COE..da x larat disebakan kesihatan x mengizinkan...

n Baru mgg lps pg balek COE buat compalaint sekali lg..n this time sungguh menyakitkan hati...da la hampir sebulan attempted call utk set appointment date n kali ni.. diorng suh aku tukar 4-4 tayar sebelum diorng nk check prob kerete aku ni...alasan nye..tayar da botak...senang je diorng...tayar ni prob pun disebabnkan kereta da tarik ke tepi

OK fine.. aku tuka semua..kali ni aku pg kat kapar ..kedai laen..saje nk test steering rack bushing alang2 nk tuka tayar..n last aku found out...pomen bgtau..steering rack bushing yg proton duk claim da tukar da ....da OUT..damn...

Kepercayaan aku terhadap staf2 proton di COE da hilang...betui ke diorng da tuka Steering rack bush aku dulu...ntah2 kereta je parking kat dalam tunngu da nak pukul lima baru hantaq klua...

Tobat doh...pasni aku dah tak nak pakai proton...sungguh mengecewakan!!!!!....

Unknown said...

semua masalah di atas kereta exora saya dah alami, kereta beli tahun 2012, cermin retak baru 2 bulan beli, ABS nyala walaupun dah ganti baru, hos untuk sambungan aircond tu pun patah mekanik just tampal ngan gam je, tahun ni yg terbaru masalah turbo dia rosak...kos untuk ganti RM4k ke 5k...hu..

Unknown said...

Sya pakai alza 3 tahun 4 bln dah milage 131k km sekali pun x pernah rosak tukr minyk hitam minyk gear box je.. bru bercdang nak amik exora cfe untk 2nd car nampk gayanya x tepaksa usha brand lain

Unknown said...

Sya pakai alza 3 tahun 4 bln dah milage 131k km sekali pun x pernah rosak tukr minyk hitam minyk gear box je.. bru bercdang nak amik exora cfe untk 2nd car nampk gayanya x tepaksa usha brand lain

Unknown said...

Sya pakai alza 3 tahun 4 bln dah milage 131k km sekali pun x pernah rosak tukr minyk hitam minyk gear box je.. bru bercdang nak amik exora cfe untk 2nd car nampk gayanya x tepaksa usha brand lain

yati.rman said...

Saya minyak dh 2kli bocor..saluran sedut air pun dh zkli..ingat air kering..rupanya patah..mcm gmbar atas tu

afm said...

Sy pn bbpe x mengalami problem yg sama.. ABS & CVT tiba2 menyala.. & kereta tiba2 gear xmasuk.. minyak cvt br jea tukar 3 bln lepas.

Unknown said...

salam semua....sy antara rakyat yg sokong kereta tempatan nie... dari kancil...kenari...ke wira...n skarang exora cfe turbo...penalam sy.. utk kancil... kenari... wira... alhamdulillah... semua smooth... jea.. tp nak kata mcm mne ek... bagi mimpi ngeri bila guna exora nie....hihihi.. servis... semua hantar sc ... x pernah hantar bengkel lain.. tp tue le... ada sc yg ok.. sap kata yg nie kene tukr n yg tue kene tukar ... under warranty tp x semua sc mcm tue... sy nye kete dah umur > 5thn... pertama penyambung hose radiator patar.. (ok...dpt tukar under warranty)...2nd...tgh elok2 baw kak highway.. tetiba senguk2...(tukar valve ke ape kalu x silap----ok under warranty)....then aircon x sejuk...n yg terbaru..hose turbi pecah.. sbb dah x under warranty n x di beritahu oleh wakil sc...so...kene tukar n byr sendiri la...nasib baik masa tue sy yg pandu...kalu wife pandu...sian dia...call cust service...tny dah tukar x hose turbo tu masa warranty...(aka maknanye proton memang tahu le yg tue kene tukar)... sy kata x pasti.. sbb x di beritahu... sooo...melayang RM...dah rasa mcm kurang plak kepercayaan ngan product proton nie....

Unknown said...

salam semua....sy antara rakyat yg sokong kereta tempatan nie... dari kancil...kenari...ke wira...n skarang exora cfe turbo...penalam sy.. utk kancil... kenari... wira... alhamdulillah... semua smooth... jea.. tp nak kata mcm mne ek... bagi mimpi ngeri bila guna exora nie....hihihi.. servis... semua hantar sc ... x pernah hantar bengkel lain.. tp tue le... ada sc yg ok.. sap kata yg nie kene tukr n yg tue kene tukar ... under warranty tp x semua sc mcm tue... sy nye kete dah umur > 5thn... pertama penyambung hose radiator patar.. (ok...dpt tukar under warranty)...2nd...tgh elok2 baw kak highway.. tetiba senguk2...(tukar valve ke ape kalu x silap----ok under warranty)....then aircon x sejuk...n yg terbaru..hose turbi pecah.. sbb dah x under warranty n x di beritahu oleh wakil sc...so...kene tukar n byr sendiri la...nasib baik masa tue sy yg pandu...kalu wife pandu...sian dia...call cust service...tny dah tukar x hose turbo tu masa warranty...(aka maknanye proton memang tahu le yg tue kene tukar)... sy kata x pasti.. sbb x di beritahu... sooo...melayang RM...dah rasa mcm kurang plak kepercayaan ngan product proton nie....

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Jeon_Jessica said...

Exora turbo saya..problem pd turbo. Keluar asap putih berkepok2.masuk ni dh 2 kali masalah yg sama. First tukar turbo 3k. Kali ni jadi lagi. Naik geram.

Jeon_Jessica said...

Exora turbo saya..problem pd turbo. Keluar asap putih berkepok2.masuk ni dh 2 kali masalah yg sama. First tukar turbo 3k. Kali ni jadi lagi. Naik geram.

Jeon_Jessica said...

Exora turbo saya..problem pd turbo. Keluar asap putih berkepok2.masuk ni dh 2 kali masalah yg sama. First tukar turbo 3k. Kali ni jadi lagi. Naik geram.

Jeon_Jessica said...

Exora turbo saya..problem pd turbo. Keluar asap putih berkepok2.masuk ni dh 2 kali masalah yg sama. First tukar turbo 3k. Kali ni jadi lagi. Naik geram.

Unknown said...

Saya punya exora bold cfe thn 2013.. alhamdulillah dah 3 thn 6 bulan ni..ok je. Setakat ni xde problem yg besar.. cuma tayar makan dalam..lps buat alignment..ok je. Turbo ok..alhamdulillah. jaga minyak enjin je.. tular setiap 5000km.. Insya-Allah ok. Minyak enjin kena yg bagus punya..sekarang dah jalan 75000km. Timing belt dah tukar, cvt gear oil & filter pun dah tukar..alhamdulillah..pickup mantap..

guru said...

saya pakai exora bold 70K milage, masalah sekarang kereta EB enjin macam nak mati lepas berhenti dan jalan balik.sudah servis throttle, body, tukar petrol filter masih sama saja. RPM macam low sangat dan boleh rasa macam enjin timing naik turun. tolong advice

Unknown said...

Ini mesti sbb xkata minyak enjin. Pakai kereta turbo..minyak enjin kena tukar setiap kurang dari 5000km atau tidak lebih dr 3 bulan. Insyaa Allah xde problem.

Unknown said...

Exora cps ke en syafiq?

Peti sejuk said...

Salam otai pertanyaan kos setting ecu exora bold brape ye

zoro1710 said...

Apa cerita exora cfe turbo ni,, tdtiba minyak kluar drpd blkg enjin gose pecah ke tak tau la .. toi bila oriksa tak ada kesan pecah ke apa atau sensor enjin rosak

zoro1710 said...

Sy pomen jga tpi bila check sensor ke apa yg rosak sy da buka da ugk penyejuk enjin ni

Wafi said...

Salam semuanya, tumpang tanya sedikit yee...Saya dari Brunei guna P.Exora CPS.
Masalah TIDAK mau start engine.Ada crank tpi tidak mau hidup...
1.Fuelpump (fuel rail dan hose) cek...ok
2.Fuel Injector...dh servise
3.Coil n sparkplug...Ganti baru
Warning light kat dashboard tidak ada. Harap ada yg dapat bagi pendapat.

far_east said...

maksud enjin gegar tu mcm mana ye tuan..?

Jack ok said...

Sya pkai exora sjak 2013 mslh yg terkini khilangan cover skru wiper blkg...knapa proton xnak bertanggungjwb

Jack ok said...

Sya pkai exora sjak 2013 mslh yg terkini khilangan cover skru wiper blkg...knapa proton xnak bertanggungjwb

Jack ok said...

Ok

Jack ok said...

Ok

Unknown said...

Exora bold oklah puas-hati.ada masalah buat kat proton service yg beri perkhidmatan yg memuaskan insha allah selesai semua problem.saya pakai eb 5 thn semakin sayang pula:)

Unknown said...

Exora bold oklah puas-hati.ada masalah buat kat proton service yg beri perkhidmatan yg memuaskan insha allah selesai semua problem.saya pakai eb 5 thn semakin sayang pula:)

Unknown said...

Saya ni pemandu exora bold (a) turbo satu syarikat swasta tak berlesen.exora bold dikeluarkan syarikat pada tahun 2015November.
Hampir setahun diberi guna pakai kenderaan ini,masalahnya timbul apabila gear reverse tidak berfungsi.kenderaan tersebut boleh kehadapan sahaja.
Apabila di hantar ke SC jawapan mereka adalah-kerosakkan tersebut memang berpunca dari kesilapan pemasangan barang rosak digunakan pakai untuk kenderaan itu.
Kenapa proton edar tidak memanggil kesemua model exora bold untuk digantikan semula kotak gear yang telah di upgrade seperti orang German tu cakap.
Harap maklumlah semua

Unknown said...

Jgn masuk carwash yg guna mesin.. sebab Bangla suka sembur kat taya dulu sebelum masuk mesin basuh tu.. disc tengah panas pastu kena sembur waterjet pulak.. bengkok la dics tu..

norkay said...

saya da pakai exora cps sejak 2011 da 7 tahun so far x pernah breakdown cuma sensor ABS jer yg menyala, pegi sc kena RM 180 sepasang. harap2 x jadi la masalah mcm2 kat atas ni.

Unknown said...

Sy baru ambik Exora CPS tahun 2011 model facelift s/hand...dh pakai 3 bulan..so far tiada masalah..cuma minyak sgt kuat bila dlm bandar..long distance ok..autocruise masih ok dn tiptop..lain2 biasa je..cuma yg sgt ok nyer..harga..harga dia antara MPV saiz besar termurah dipasaran kalo ambik s/hand le..berbaloi dgn condition keta..monthly tak sampai 300 pn...hopefully keta ini berbaloi dipilih...

Unknown said...

Sy baru ambik Exora CPS tahun 2011 model facelift s/hand...dh pakai 3 bulan..so far tiada masalah..cuma minyak sgt kuat bila dlm bandar..long distance ok..autocruise masih ok dn tiptop..lain2 biasa je..cuma yg sgt ok nyer..harga..harga dia antara MPV saiz besar termurah dipasaran kalo ambik s/hand le..berbaloi dgn condition keta..monthly tak sampai 300 pn...hopefully keta ini berbaloi dipilih...

Khairul Faizal said...

wah.. byk betul komen2 dari pembaca.. apa2 pun sila la baca juga posting2 baru kat blog saya ni.. btw.. kete saya dah hampir 4 tahun .. milage 55K setakat ini.

Unknown said...

Saya pengguna exora bold keluaran 2012...
Kalau nak d crtakan memang problem...
Abs sentiasa rosak.. Injection coil rosak... Fius rosak.. N skrg problem sentiasa mati enjin bila u bawa.. Bawa g bengkel proton hbs 1k plus.. Still problem.. Pening lah dgn exora.. Tanya kat proton service ckp tak ada yg rosak... Kalau x rosak knape blh mati jer... Adoi

Unknown said...

Salam Negaraku...
nak tanya brapa anggaran harga tukar ke inlet tembaga??
Terima kasih

Mohd Zaid said...

Exora bold cfe sy beli thn 2012.
9/12/17 - hos radiator patah- tukar radiator baru.
24/12/17 - wiper problem.. wiper depan tak berfungsi. Bila reverse, wiper belakang gerak walaupun x on switch. Mintak tolong pencerahan dari tuan.

Khairul Faizal said...

24/12/17 - wiper problem.. wiper depan tak berfungsi. Bila reverse, wiper belakang gerak walaupun x on switch. Mintak tolong pencerahan dari tuan.

wiper depan x gerak.. maksudnya motor wiper dah kaput... tp kalau tuan dgr bunyi motor tp wiper x gerak.. wiper arm dlm yg dah patah...

Wiper belaknag akan automatik on bile reverse .. dia kan wipe sekali dua kot2 ade air dah kotoran pada cermin belakang :)

nzrie.hazsan said...

2x mnyak bocor atas jalan...sambil bawak..orang blakng asyik kejar nak bagitahu...altenator 3x tukar..last tukar 22/2/2018 dekat kotak siap tulis saga blm..lain cc satu baranng..pelik aku..nak komen lebih2 xsnggup..macam nak bakar jew exora proton ni..nk hntar kat centre naik meluat aku..layanan hampeh..

Wak K said...

Kena skim disk brake. Ya betul disk brake tak rata.biasa berlaku pd model exora, preve dan suprima

Unknown said...

As salam n salam sejahtera semua.. Kalau display check engine apa yg perlu Kita Buat utk Exora m line. .Display x padam

Unknown said...

Lampu airbag menyala. Proton kata cable dekat bawah seat driver sensitive. Macam mana nk solve sendiri? Tq

Unknown said...

Klau masalah gearbox bunyi

John Labu Labi said...

Saya pun sama guna EB sejak 2013.berbagai masalah sy hadapi.duit macam air aja,ada saja nak dibaiki atau di ganti.Lebih dari separuh jenis kerosakan yg saya baca ni, dah saya lalui.Saya sarankan pd yg baru nak beli Ezora ni.. JANGAN.

Unknown said...

Assalammualaikum...saya mengalami masalah kerap berlaku susah nak masuk Gear dari P ke D atau bla..bla..bla..maksud saya Dari P selepas parking ke R ke D ke N ker gitu la...untuk Proton Exora Bold 2015 saya....saya dah komplen setiap kali g servis tapi masih sama..pihak servis pun xtahu...jadi apakah masalahnya...!!! sebelum habis warranty elok lah jika saya dapt setelkanya

Unknown said...

Assalamualaikum,semua.. Sy pemilik exora bold turbo thn 2016. Sepanjang menggunakan kreta ini, sy amat berpuas hati sehingga kini. Tp, semalam servis utk 65k,pusat servis proton mengatakan gearbox ade problem, nasib masih dlm warranty lagi. Harap pihak proton lebih peka terhadap masalah2 seperti ini supaya lebih ramai org menggunakan produk proton ni setanding kreta import.. Sekian..

Unknown said...

exora nie.. gearboxnya manja.. jgn dibelasah sangat.. nanti menyesal. lampu airbag saya pun dah menyala.. lepas langgar road bump pada kelajuan agak tinggi.. hehehe.. dah check kabel bawah kerusi.. tapi x off pun lampu airbag tue

Unknown said...

https://kereta.info/penyelesaian-masalah-enjin-proton-cfe-exora-preve-suprima-turbo-oca-och-oil-cooler-hose-burst/

Unknown said...

http://sanorhizam.blogspot.com/2016/10/exora-lampu-cvt-menyala.html?m=1

Unknown said...

Tak silap proton Ada whole life warranty untuk power window. https://www.proton.com/search-results?query=Power%20window%20lifetime%20warranty

Semua Jenis model proton yang dibeli dari 11 September 2011 keatas.

Unknown said...

Khairul kereta Exora bold cafe bila bawa naik lampu CVT lepas tu padam. Bila sampai dekat rumah gear d tak mau jadi. Bila start enjin dekat gear box bau minyak gear of dan berasap pasal apa bro

Unknown said...

Assalammualaikum na konsogsi saya dah pakai p exora bolt bulan 10 2016. masaalah saya ialah stering kereta bergegar bila bawa 120 kms. saya tukar tayar baru pun tetap sama. Masaalah lain ialah streing akan Tarik ke kiri jika tidak buat aligman. Namun kalua buat pun bila bawa 120 kms stering tetap bergegar. Ada sesiapa sahabat yang tahu cara mengatasinya

Jus Lega Sandakan said...

Assalamualaikum.. sya dah guna EB dari tahun 2014.. Pelbagai masalah telah d jumpa.. menyesal beli pun ada.. tp oleh kerana ni saja yg mampu kena langgar sjla.. tetapi klu br ada niat mau beli fikirla dlu pjg2.. harap proton dapat lihatla masalah berulang yang pengguna hadapi bukan asal ke SC ckp xda masalah tp keta ada masalah.. semoga kta semua pengguna EB di lindungi dari kemalangan berpunca dr masalah kenderaan kta.. amiinn.. salam perpaduan

Ctsha said...

Kalau bunyi bising memekik d jalan raya?

efa said...

saya penguna exora semenjak tahun 2011 lagi, skrg dah masuk tahun ke 7 guna, alhamdulillah, tiada byk sgt masaalah, kos yg dkluarkan spanjang penggunaan pun kira berbaloi, sangat berbakti kapada kami sekeluarga, Allah bagi kemudahan kepada kami, alhamdulillah.

Unknown said...

Sy pakai Exora Bold thn 2014..hadapi masalah yg kritikal tika ini..enjin mati di tgh jln..mula2 kena 3bln dulu..bila enjin mati boleh start n jalan n kena lg dlm 2-3 minggu tp masih boleh jln..tp dlm sebulan ni makin parah..bila enjin mati susah nk start n bila dpt start xboleh jln..mcm2 dh buat..tukar 2 jenis sensor..reset sistem..tp xelok jg..last kena 3minggu lps towing ke pusat servis proton puchong..kena tukar set timing belt n bering hrg RM 600 tp xelok jg..pastu kena tukar set selinder head hrg RM 5700..katanya bila tukar keta ok..ptg dtg ambil tp esok pg rosak lg..mati enjin jg..apa masalahnya ni..? Mohon bantuan semua n yg ada masalah yg sama..tkasih..

Unknown said...

Dah check loan nak beli Exora 2012 Bold Turbo, Baca defect dlm forum nie...x berani nak beli..takut nanti menyesal x kesudahan...

Unknown said...

masalah bonet belakang exora xboleh buka dah selesai selepas saya bawa pergi proton servis utk baiki….saya juga kemukakan tentang masalah gear kadang kala suah nak masuk dari ‘P’…cuma yang saya muskil apabila POMEN kat service center tu cakap semua itu berlaku (Bonet dan Gear) adalah disebabkan BATERY dah lemah….Enjin mmg boleh hidupkan tapi tak mampu nak supply semua kuasa utk gear, bonet bla bla bla…BETUL KER..!!! cam xmasuk akal jer….bonet tu bukan byk perlukan kuasa utk unlock…!!!..APA pendapat tuan tuan…??

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Saya hari tu keluar lampu amaran nyala, lpas tu masalah gear nak undur, bila cek ada masalah gearbox, lpas tu tukar,nasib baik masih under warantty.

ABDUL SUHKOR BIN IBRAHIM said...

Ambik EB Turbo 29.12.2015. 25.10.2018,40,000 km, hampir 3tahun, Masih warranty, breakdown coz shifting gear loose, I meant gear patah d dlm. Masuk D, R, xblh jalan.Engine, CVT gear, tiada masalah.
Masalah lain, bila menuruni Bukit, sememangnya dlm gear D, just tekan brake, engine tetap berteriak sampai rpm 3k, Bau hangit dpt dihidu. Tak tau kenapa, dah rujuk 3, 4 kali kat SC, madih juga berlaku.
So terpulanglah, malas nak komen

Unknown said...

Masalah saya tayar belakang makan dalam.

Unknown said...

kadang2 sensor abs belah kanan depan longar

Anonymous said...

Asskom...slmt pagi...saya tumpang bertanye ye..betul ker kamera EB mmg senget..pening da aku ni...tq

Jejai said...

Assalamulaikum..berapa harga servis exora untuk 60k

Unknown said...

Sy dah guna exora bold selama 4 tahun...setakat ni semuanya baik-baik ajer...

Unknown said...

Beli baru ker 2nd? Minyak cvt dah pernah tukar ke belum?...tanya ajer

Unknown said...

Memang ada defect kt mounting tu...pergi SC nanti dia org akan letakkan satu washer/pelapik...settle masalah tu

Unknown said...

Still available ni servis?

hezriehezrie said...

byk masalah proton exora ni.semua masalah di atas sy dah alami.skrg dah tukar keta baru.lega.

hezriehezrie said...

sama.menyesal ambil proton.maintainan tinggi.radiotor dah 3 kali ganti.cvt masalah mcm sangkut,tak naik2 gear tinggi.

shallah setiu said...

Beli eb 2012. Mileage baru 57666. Sangat jarang guna. Kena tukar timebelt ke. 3hari lepas tak dapat pickup bila nak potong kenderaan atau kat traffic light. Tp hati ok semula.ada apa2 nasihat untuk saya?

shallah setiu said...

Beli eb 2012. Mileage baru 57k. Kena tukar timing belt, fan belt dll ke?

shallah setiu said...

Blog ni bagus. Tp nampak mcam tempat keluhan perasaan aje. Hampir x ada yg respond bila members ada masalah. Satu lagi, boleh tak letak latest comments yg dihntar tu kat atas sekali, bukan kat bawah. Tq.

ChemSO said...

Exora saya tahun 2013..
Setakat ni takde masalah yg teruk. Rutin servis 3 bln sekali. Tak sampai 5000km pun kadang2.
Cuma ABS dah 2x tukar, lampu CVT selalu menyala. Pergi SC reset balik ok..tp bulan lps kena tukar SAT Board dgn kos rm160.skrg mileage dah hampir 100 000 km. Bimbang pulak ada isu2 yang tak diingini. Bercadang nak tukar kereta..tp sayang. EB 4x servis setahun..kos maintain pun dah mahal. Tak pernah servis kat luar lagi..semua kat SC. ada sesiapa ada pengalaman kereta bermasalah selepas 100000km?

Unknown said...

Alhamdulillah exora dah habis bayar.. Baru hari ini bocor radiator bocor langgar anjing..Genap 10 tahun dah.. Masalah lain yang biasa.. Millage sekarang 245k..

Unknown said...

Keta saya exora cfe. Dah 5 thn pakai. Ada bebunyi bila reverse dan bru nak jalan keta slow terus bebunyi. Begegar keta kadang2. Dah tukar tensioner bearing. Sebulan saja ok. Sekarang timbul masalah bocor cylinder@camshaft.

Unknown said...

Salam,esok nak pegi showroom proton....bekenaan hati nak pinang exora cfe.. Sekarang ok tak proton exora...

ahmad zaki said...
This comment has been removed by the author.
ahmad zaki said...

Saya pakai exora turbo dah 5 tahun (beli 2014). Mileage dlm 70k. Baru semalam lampu cvt menyala kat dashboard. Kereta jd tersengguk2 . Esok nak g sc.

Unknown said...

Hi kawan2
Utk tayar makan dari dalam, ada cara lain tak..selain tukar Axle beam brlakang tu? Minta nasihat sikit

Unknown said...

Pengalaman tukar break pad kt sc.....blik rumah bunyi nyaring....pergi sc suruh buka psg blik sc tak lyn tp sibuk nk tukar brek pd hal myk bru tukar....hilang separuh kepercayaan pd sc...dh la mhl...huhu

muhamadfazella said...

nak tanya.. semasa tgh bawa kete engine beralun ralun knpa ye...

Zulhilmi Azs said...

assaalam. Nak tanya, kenapa ek kalau crank enjin tak hidup..bunnyi je..crank sensor masalah kee ground fuel pump yg mslh?smpai hrini xsettle huhu

enSid said...

masalah tayar belakang makan sebelah dalam. Sy x tukar axle beam, tapi (ada kedai) boleh buat..sy dah buat..tambah washer sebelah dalam kat tayar tu.. pomen tayar biasa tahu.. tapi washer ini..dia grind sikit..bila dah masuk..ngam, tayar jadi stabil. x de makan dalam lagi

enSid said...

exora bold CFE sy thn 2012, setakat la..masih bagus.. x da major problem. Anak sy & mak sy syg keta ni.. :) low milage. seminggu jln 2 kali. lain hari duk rumah tidor..Semoga EB sy selamanya sihat & membahagiakan sy sekeluarga.

Unknown said...

As Salam tuan
Masalah tayar belakang makan dalam tu ...bengkel tuan di area Mana...

enSid said...

sy buat kat Kedai Tayar Burhan@ Borhan (kedai Melayu baru buka dalam 2 thn camtu) sebelah Klinik Dr Sherlina (cari dlm google Maps ada, tp kedai tayar tu x da). Pekan Kepala Batas (jalan Kepala Batas-Jitra). Dlm 2 jam gak utk grind besi washer tu.. rm35 shj. Masalah tayar makan dalam selesai.

memantol said...

Betul.... sakit hati jer

sepakpower said...

Tukar sensor CVT.. pusat servis memang x dpt kesan.. gearbox ok tu..

Unknown said...

Saya pakai exora 6 tahun,sekarang masalah saya bila saya nak belok kanan atau kiri singal saya tak off auto kena guna tangan kenapa ye ada kah rosak telah atau gigi yg selalu bunyi tu

Unknown said...

Saya hri pertama dah mati tepi jln tak sampai 10 mnit dr dr kedai sampai kt 3 thun macam lampu nyala...tpi dah buat lah kt centere

Unknown said...

Kereta saya exora bold servis 100% centere...hri lampu cvvt nyala padam nseminit sat yala padam baru petang ini...nak tahu sebab ap ya

Unknown said...

Skrg dah OK me kete tu,sy pun mcm tu jugk,APA yg rosak

Jebat Bertuah said...

Saya punya Proton Exora Bold CFE (1.6) reverse sensor dah agak lama wat perangai. Dekat setahun dah. Baru ni sufah g tukar 1 set yang baharu tapi masih mslh sama. Masuk jer gear reverse terus bunyi panjang mcm dah dekat sangat nak terlanggar.

Biasa jadi masa pagi atau ari ujan. Kalau time siang or panas, ok pulak berfungsi macam yang sepatutnya.

Mohon kongsikan penawar :(

Unknown said...

klu stop engine lps bwk dlm 2jam pemanduan,dgr mengelegak air kat radiator,pastu,paip line accond beku..kenape yer?

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 434   Newer› Newest»

Post a Comment

Pengikut Tersohor

Search This Blog

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!