Pekan Sari Kerteh

|
Sementelah sekian lama aku tinggal di Terengganu ini, jarang sekali aku berkunjung ke pekan sari atau pun pasar pagi di Terengganu ini. Malah, aku juga kurang tau dimana dan bila pasar sedemikian berlangsung. setahu aku hanya pekan sari Jumaat di tepi Pasar Besar Dungun yang agak meriah. Aku kira, pasar-pasar malam di sini lebih terkenal...pasar malam hari khamis di Dungun, Pasar malam hari Isnin di jalan Melati dan pasar malam Paka pada hari Rabu.

Semalam (Jumaat 15/02/13), aku ke kerteh untuk berjumpe seorang rakan. Usai mengambilnya di Rumah Tamu kami menuju ke Bandar Kerteh untuk sarapan pagi. Sedang kami menjamu sarapan, tiba-tiba rakan ku berkata ..hari ini ada pekan sari balik kampung sana. Aku agak teruja..lantaran belum pernah mengunjunginya. Alhamdulillah..perut telah teralas...tapi terus terang ku katakan... nasi lemak ala johor di kedai itu kurang daya penarik..rasanya agak hambar.

Selesai bersarapan, kami terus ke tapak pasar... hanya sepelaung dari kedai sarapan itu...kereta yang terparkir..agak banyak...mengambarkan pasar ini pastinya besar dan ramai pengunjung. Kami pun pusing - pusing melihat telatah para peniaga... jujurnya pekan sari amat penuh nostalgia pada diriku...tiada apa yang dibeli..hanya sekadar mengisi masa sebelum menghantar beliau ke Lapangan Terbang Kerteh yang kebetulan  berdekatan.

Cincin dan batu permata..satu kemestian

pasar ini agak besar

meriah

buah ape ni?? Rambai ok..

warna warni

tertarik dengan dengan pokok lada ini

cendawan goreng...laku macam pisang goreng

kraftangan..tikar mengkuang

pelbagai jenis anak pokok dan bungaan

tampi  dan tapis

0 comments:

Post a Comment

Pengikut Tersohor

Search This Blog

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!